Planering av generationsväxling inom ekonomiförvaltningsbranschen : Ur säljarens synvinkel
Peräneva, Axel (2013)
Peräneva, Axel
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301251717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301251717
Tiivistelmä
I detta lärdomsprov skall jag planera och redogöra för en generationsväxling för en bokföringsbyrå. Jag kommer att använda mig av företagets verkliga resultat och siffror i mina kalkyler och uträkningar för att ge er en så bra och verklig bild om generationsväxlingen. Företaget kommer jag i detta arbete att kalla Företag X. Det kan uppstå en del problem och svårigheter då ett företag står inför en generationsväxling och det är mycket man måste tänka på och det blir lätt så att man missar något. I detta arbete kommer jag att fokusera på att planera generationsväxlingen ur säljarens synvinkel. Orsaken att jag avgränsar mig till försäljarens synvinkel är helt enkelt att området är för brett för att redogöra för och planera för alla inblandade parter. Valmöjligheterna är så många på grund av att man kan genomföra en generationsväxling på så många olika sätt och med så många olika syften, det förmånligaste sättet för säljaren/köparen och så vidare. Resultaten av kalkylerna är riktgivande modeller men kan användas som sådana vid behov. De är pålitliga och visar verkliga värden. In this thesis I will plan and explain for a generation change in a accounting company. To achieve a real and rightful result for the generation change, I will use the company's real financial results and numbers in my calculus. I will call the company for Company X in this thesis. For a company that's facing a generation change many problems can emerge, there is many things you have to think about and take in consideration and it's easy to miss something. In this theses I will focus on planning a generation change from the sellers perspective. Why I chose to restrict my thesis to include only the sellers point of view is for the simple reason that the subject of generation change in a company is too wide to be handled in this thesis. There is so many different possibilities because the simple fact that there is so many ways you can implement a generation change and with equally as many different alternative outcomes, the cheapest way for the seller/the buyer etc. The result of the calculus is an example how to complete a generation change but can also be used directly if needed to, they are reliable and shows true values.