Opetus- ja toteutussuunnitelmien vertailu Case KTAMK - logistiikan suuntautumisopinnot
Ghanbarnajad, Legha (2013)
Ghanbarnajad, Legha
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301271761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301271761
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia Kemi-Tornio ammattikorkeakoulun logistiikan suuntautumisopintojaksojen opetussuunnitelmia ja niiden toteutusta käytännössä toteutussuunnitelmien kautta. Tutkimuksessa vertaillaan Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman logistiikan suuntautumisvaihtoehdossa toteutettavien opintojaksojen opetussuunnitelmia ja toteutussuunnitelmia. Lisäksi tutkimuksessa vertaillaan Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun logistiikan opetussuunnitelmaa kolmeen muuhun Suomessa toimivaan ammattikorkeakouluun, joiden opetussuunnitelmiin myös logistiikka kuuluu.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitin kirjallisuudessa käytetyt määritelmät ja koulun sivuilla esitetyt tavoitteet sekä opintojakson toteuttaneen opettajan opiskelijoille jakamat toteutussuunnitelmat.
Tutkimuksen empiirisen aineiston keräsin kyselylomakkeella vuonna 2009 aloittaneilta logistiikan opiskelijoilta (A09LII/LOG). Kyselylomake toteutettiin Webropol – ohjelmalla ja se lähetettiin sähköpostitse opiskelijoille. Vastaajien mielestä logistiikan kurssit oli suurimaksi osaksi toteutettu hyvin. Vastausten perusteella ehdotin, että logistiikan viikkotehtävien määrää vähennettäisiin ja että kursseilla käytettäisiin nykyistä monipuolisempia opetusmenetelmiä.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitin kirjallisuudessa käytetyt määritelmät ja koulun sivuilla esitetyt tavoitteet sekä opintojakson toteuttaneen opettajan opiskelijoille jakamat toteutussuunnitelmat.
Tutkimuksen empiirisen aineiston keräsin kyselylomakkeella vuonna 2009 aloittaneilta logistiikan opiskelijoilta (A09LII/LOG). Kyselylomake toteutettiin Webropol – ohjelmalla ja se lähetettiin sähköpostitse opiskelijoille. Vastaajien mielestä logistiikan kurssit oli suurimaksi osaksi toteutettu hyvin. Vastausten perusteella ehdotin, että logistiikan viikkotehtävien määrää vähennettäisiin ja että kursseilla käytettäisiin nykyistä monipuolisempia opetusmenetelmiä.