Maksullisen palvelutoiminnan kehittäminen tekniikan ja liikenteen koulutusalalla Oulun seudun ammattiopistossa
Koivukangas, Mikko (2013)
Koivukangas, Mikko
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291813
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteena oli Oulun seudun ammattiopiston tekniikan ja liikenteen koulutusalan maksullinen palvelutoiminta (mapa). Työssä selvitettiin mapa-toiminnan nykytilaa ja sen kehittämismahdollisuuksia. Tavoitteena oli luoda kokonaisnäkemys mapa-toiminnan nykykäytänteistä, sen roolista oppimisen ja talouden näkökulmista sekä kehittämisedellytyksistä. Työn tavoitteena oli laatia tulosten perusteella maksullista palvelutoimintaa koskevia kehittämisehdotuksia.
Työn teoriaosassa käsiteltiin maksullisen palvelutoiminnan järjestämisen viitekehystä ja merkitystä ammattitaidon opiskelussa. Lisäksi tarkasteltiin ammatillisen koulutuksen tulevaisuuden suuntaviivoja sekä toiminnan että talouden näkökulmista.
Tutkimus on laadullinen ja sen empiirisen osan muodostaa ammattiopiston yksiköiden johdolle suunnattu kysely ja sitä täydentävät haastattelut.
Työn tuloksena syntyi aineisto, jota voivat hyödyntää niin opettajat kuin heidän esimiehensäkin saadakseen kokonaiskuvan mapa-toiminnasta. Haastatteluaineiston ja omien havaintojen ja kokemuksen perusteella laadittu ehdotus konkreettisista kehittämiskohteista voi toimia jatkotyöskentelyn pohjana. Tutkimuksen perusteella mak-sullinen palvelutoiminta nähtiin erittäin tärkeäksi opiskelijoita motivoivaksi ja kehittäväksi tavaksi oppia. Samalla nähtiin, että kehittämishaasteita on runsaasti. Maksullisen palvelutoiminnan kehittämiselle on hyvät edellytykset vahvan ammatillisen osaamisen ja myönteisen suhtautumisen sekä johdon tuen myötä.
Työn teoriaosassa käsiteltiin maksullisen palvelutoiminnan järjestämisen viitekehystä ja merkitystä ammattitaidon opiskelussa. Lisäksi tarkasteltiin ammatillisen koulutuksen tulevaisuuden suuntaviivoja sekä toiminnan että talouden näkökulmista.
Tutkimus on laadullinen ja sen empiirisen osan muodostaa ammattiopiston yksiköiden johdolle suunnattu kysely ja sitä täydentävät haastattelut.
Työn tuloksena syntyi aineisto, jota voivat hyödyntää niin opettajat kuin heidän esimiehensäkin saadakseen kokonaiskuvan mapa-toiminnasta. Haastatteluaineiston ja omien havaintojen ja kokemuksen perusteella laadittu ehdotus konkreettisista kehittämiskohteista voi toimia jatkotyöskentelyn pohjana. Tutkimuksen perusteella mak-sullinen palvelutoiminta nähtiin erittäin tärkeäksi opiskelijoita motivoivaksi ja kehittäväksi tavaksi oppia. Samalla nähtiin, että kehittämishaasteita on runsaasti. Maksullisen palvelutoiminnan kehittämiselle on hyvät edellytykset vahvan ammatillisen osaamisen ja myönteisen suhtautumisen sekä johdon tuen myötä.