Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sähköisen asioinnin palvelurajapinnan kehittäminen asiakaslähtöiseksi : Case: Tullilaitos

Mäkinen, Virpi (2009)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Virpi.pdf (676.8Kt)
Lataukset: 


Mäkinen, Virpi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276296
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli parantaa Tullin sanomapohjaista asiointia käyttävien asiakkaiden asiakasyhteistyötä. Näillä yrityksillä on yleensä paljon sähköistä asiointia. Tullihallituksen toiminnassa järjestelmäkehittäminen on keskeinen toiminto. Suomen Tullin tietohallintostrategian mukaan teknologiavalinnoissa suositaan ajanmukaista teknologiaa ja yleisesti käytettyjä ratkaisuja. Suurin osa Suomen Tullin toiminnoista johdetaan Euroopan Unionin tullilainsäädännöstä. Uuden tullikoodeksin, joka on osa sähköisen tullin hanketta, arvioidaan johtavan keskitetyn tullauksen laajempaan käyttöön tulevaisuudessa. Tässä yhteydessä EU-jäsenmaiden tullihallinnoista tulee kilpailijoita. Tulli-ilmoituksia voidaan tehdä sähköisesti internetissä tai käyttämällä sähköistä tietojenvälitystä (EDI Electronic Data Interchange).

Tutkimuksen edellytys oli organisaatiomuutos. Tutkimusmetodina käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Valmistelevassa kyselytutkimuksessa analysointiin 95 tullivirkamiehen vastaukset. Toimintatutkimus alkoi sanomasovellusohjeiden uudistamisella. EDI-asiakkaiden konsultointia ja testausyhteistyötä piti organisoida sekä ohjeistaa asiakasstrategian periaatteiden mukaisesti. Sanomasovellusohjeet ja sanomapohjaisen asioinnin opas julkaistiin uusilla internet-sivuilla. Sisäiset ohjeet jakaantuivat asiakasyhteistyöhön, asiakasrajapinnan testaukseen sekä sanomamääritysten tekemiseen projekteissa ja ylläpidossa. Sanomiin liittyvä palautejärjestelmä helpottaa tulevaa kehittämistä.

Uudet ulkoiset ja sisäiset ohjeistukset perustuivat kansainvälisiin ja kansallisiin standardeihin ja yleisiin käytänteisiin. Keskustelut, määrittelyt ja käyttöönotto sijoittuivat useaan eri vaiheeseen. Toimenpiteiden ja ohjeiden ansiosta Suomen Tullin sanomapohjainen asiointi on kilpailukykyistä. Tämän tutkimuksen perusteella semanttista yhteentoimivuutta ja sanomanvälitystekniikoita suositellaan kehitettäväksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste