Kuvataideterapian monet polut : Kuvataideterapiakoulutuksen merkitys ammatillisessa kasvussa
Mäkelä, Kirsi (2012)
Mäkelä, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301301882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301301882
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia Satakunnan ammattikorkeakoulun erikoistumisopintoina järjestettävään kuvataideterapiakoulutukseen (60 op) hakeutumisen syitä ja koulutuksen vaikutuksia alumniopiskelijoiden arkeen, työyhteisöön, työkäytäntöihin, palkkaukseen ja ammatilliseen kasvuun. Opinnäytetyön tarkoitus on myös selvittää terapeuttisten menetelmien käytön yleisyyttä työmenetelmänä koulutuksen käyneiden keskuudessa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoreettinen osuus perustuu kuvataideterapiaa ja kuvataideterapian teoriaa sekä identiteettiä ja ammatillista kasvua käsittelevään suomalaiseen, käännettyyn ja englanninkieliseen kirjallisuuteen. Tutkimusaineisto on kerätty kyselytutkimuksen avulla, lähettämällä sähköpostiin kyselylomakkeet 17:lle Kuvataideterapia erityisopetuksen menetelmä -koulutuksen käyneelle henkilölle. Tutkimusta ohjaa kuvataideterapian viitekehys ja siinä korostuu kyselyyn vastanneiden opetushenkilöiden näkökulmat ja merkityksen annot koulun kontekstissa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmänä on käytetty laadullista sisällönanalyysiä.
Tärkein kuvataideterapiakoulutukseen hakeutumisen syy oli oman työn ja itsensä kehittämisen tarve. Tutkimustulosten perusteella kuvataideterapiakoulutus vaikutti eniten itsetuntemukseen ja omaan sisäiseen kasvuun. Vaikka tutkimus osoittaa työyhteisöjen suhtautumisen olevan terapeuttista toimintaa kohtaan kiinnostunutta ja kannustavaa, niin rahallisen korvauksen saamisessa se ei kuitenkaan näkynyt. Terapeuttisen työn kehittämiseen toivottiin lisää rahallista ja ajallista resursointia. Koulutuksen kehittämisen keskeisiksi tulevaisuuden visioiksi nousivat kuvataideterapeutin ammattinimikkeen saaminen ja itsenäisen terapiatyön toteuttaminen Kela-oikeuksin. Tärkeänä koettiin myös ammatillinen verkostoituminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kuvataideterapeuttista toimintaa tunnetuksi ja vaikuttaa näin asenneilmastoon sekä hälventää ennakkoluuloja terapeuttisen työn tekemistä kohtaan. Opinnäytetyössä pohditaan myös oman ammatti-identiteetin rakentumista kuvataideterapia- ja sosionomikoulutuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoreettinen osuus perustuu kuvataideterapiaa ja kuvataideterapian teoriaa sekä identiteettiä ja ammatillista kasvua käsittelevään suomalaiseen, käännettyyn ja englanninkieliseen kirjallisuuteen. Tutkimusaineisto on kerätty kyselytutkimuksen avulla, lähettämällä sähköpostiin kyselylomakkeet 17:lle Kuvataideterapia erityisopetuksen menetelmä -koulutuksen käyneelle henkilölle. Tutkimusta ohjaa kuvataideterapian viitekehys ja siinä korostuu kyselyyn vastanneiden opetushenkilöiden näkökulmat ja merkityksen annot koulun kontekstissa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmänä on käytetty laadullista sisällönanalyysiä.
Tärkein kuvataideterapiakoulutukseen hakeutumisen syy oli oman työn ja itsensä kehittämisen tarve. Tutkimustulosten perusteella kuvataideterapiakoulutus vaikutti eniten itsetuntemukseen ja omaan sisäiseen kasvuun. Vaikka tutkimus osoittaa työyhteisöjen suhtautumisen olevan terapeuttista toimintaa kohtaan kiinnostunutta ja kannustavaa, niin rahallisen korvauksen saamisessa se ei kuitenkaan näkynyt. Terapeuttisen työn kehittämiseen toivottiin lisää rahallista ja ajallista resursointia. Koulutuksen kehittämisen keskeisiksi tulevaisuuden visioiksi nousivat kuvataideterapeutin ammattinimikkeen saaminen ja itsenäisen terapiatyön toteuttaminen Kela-oikeuksin. Tärkeänä koettiin myös ammatillinen verkostoituminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kuvataideterapeuttista toimintaa tunnetuksi ja vaikuttaa näin asenneilmastoon sekä hälventää ennakkoluuloja terapeuttisen työn tekemistä kohtaan. Opinnäytetyössä pohditaan myös oman ammatti-identiteetin rakentumista kuvataideterapia- ja sosionomikoulutuksen näkökulmasta.