"Kuka ottaa kokonaisvastuun lapsesta?" : Avohuollon tukitoimenpitein päiväkotiin sijoitetut lapset Vaasassa
Mantila, Leena-Maija; Lukander, Anni (2009)
Mantila, Leena-Maija
Lukander, Anni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246003
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa päiväkoteihin avohuollon tukitoimenpitein sijoitettujen lasten tilannetta Vaasassa. Päämääränä oli saavuttaa yleinen kuva lastensuojelusta ja päiväkodista sekä siitä, miten näiden yhdistäminen käytännössä toimii Vaasassa ja mitä kehittämistarpeita nousee esiin. Tutkimus rajattiin koskemaan ainoastaan päiväkotien näkökulmaa ja se on tehty vaitiolovelvollisuutta kunnioittaen.
Tutkimus rakennettiin kartoittavan tutkimuksen keinoin ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Kyselykaavakkeet lähetettiin Vaasan suomenkielisiin päiväkoteihin lastentarhanopettajille. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella lastentarhanopettajilla on paljon kokemusta avohuollontukitoimenpitein päiväkotiin sijoitetuista lapsista Vaasassa. Sijoitetut lapset tarvitsevat turvallisen ympäristön, perushoidon sekä paljon tukea ja ohjausta. Käytettävät menetelmät lasten tukemiseksi vaihtelevat päiväkodeittain.
Keskeisimpinä kehittämisalueina nousivat esiin haasteet sosiaalitoimen ja päiväkotien välisessä yhteistyössä sekä kasvatuskumppanuuden luomisessa. Laajemmat yhteiskunnalliset muutokset ja tarve henkilökunnan lisäkoulutuksiin nousivat myös esiin.
Tutkimus rakennettiin kartoittavan tutkimuksen keinoin ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Kyselykaavakkeet lähetettiin Vaasan suomenkielisiin päiväkoteihin lastentarhanopettajille. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella lastentarhanopettajilla on paljon kokemusta avohuollontukitoimenpitein päiväkotiin sijoitetuista lapsista Vaasassa. Sijoitetut lapset tarvitsevat turvallisen ympäristön, perushoidon sekä paljon tukea ja ohjausta. Käytettävät menetelmät lasten tukemiseksi vaihtelevat päiväkodeittain.
Keskeisimpinä kehittämisalueina nousivat esiin haasteet sosiaalitoimen ja päiväkotien välisessä yhteistyössä sekä kasvatuskumppanuuden luomisessa. Laajemmat yhteiskunnalliset muutokset ja tarve henkilökunnan lisäkoulutuksiin nousivat myös esiin.