Varpaisjärven koulukeskuksen peruskorjaus: hankkeen tarkastelu
Huusko, Anssi (2013)
Huusko, Anssi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302142317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302142317
Tiivistelmä
Varpaisjärven koulukeskukseen kuuluvat erilliset ala- ja yläasteen rakennukset. Niihin on tehty mittava peruskorjaus vuosina 1999 - 2000. Ennen peruskorjausta rakennusten kunto pääsi heikkenemään erittäin huonoksi. Suurimpia ongelmia olivat kosteus- ja sisäilmaongelmat sekä energiatalouden ongelmat. Silloinen Varpaisjärven kunta päätti korjata vanhan koulurakennuksen uudisrakentamisen sijaan. Peruskorjaus suunniteltiin ja toteutettiin huolellisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä koulun korjaustarpeet olivat muodostuneet, millainen peruskorjaushanke oli sekä lisäksi tarkastella peruskorjauksen jälkivaikutuksia ja onnistumista. Työn tilaajana oli Lapinlahden kunta.
Aluksi tutustuttiin koulukeskukseen ja perehdyttiin peruskorjausta koskeviin asiakirjoihin. Tämän jälkeen tarkasteltiin hankkeen vaiheita ja lopputulosta haastattelemalla kunnan henkilökuntaa. Hankkeen etenemisestä muodostettiin johdonmukainen dokumentti ja arvioitiin hankkeen lopputulosta ja onnistumista. Lisäksi valokuvattiin kohdetta.
Tarkastelujen tuloksena selvisi, että korjaustoimet olivat olleet onnistuneita. Korjaustyöllä ongelmat oli saatu loppumaan. Energiankulutus oli pienentynyt huomattavasti. Kosteus- ja homeongelmat olivat loppuneet kokonaan ja lopputulokseen oltiin tyytyväisiä. Koulu on tällä hetkellä viihtyisä ja hyväkuntoinen. Tarkastelua voidaan hyödyntää tietolähteenä sekä tarkastelun ja tulosten perusteella voidaan arvioida vastaavien hankkeiden järkevyyttä.
Aluksi tutustuttiin koulukeskukseen ja perehdyttiin peruskorjausta koskeviin asiakirjoihin. Tämän jälkeen tarkasteltiin hankkeen vaiheita ja lopputulosta haastattelemalla kunnan henkilökuntaa. Hankkeen etenemisestä muodostettiin johdonmukainen dokumentti ja arvioitiin hankkeen lopputulosta ja onnistumista. Lisäksi valokuvattiin kohdetta.
Tarkastelujen tuloksena selvisi, että korjaustoimet olivat olleet onnistuneita. Korjaustyöllä ongelmat oli saatu loppumaan. Energiankulutus oli pienentynyt huomattavasti. Kosteus- ja homeongelmat olivat loppuneet kokonaan ja lopputulokseen oltiin tyytyväisiä. Koulu on tällä hetkellä viihtyisä ja hyväkuntoinen. Tarkastelua voidaan hyödyntää tietolähteenä sekä tarkastelun ja tulosten perusteella voidaan arvioida vastaavien hankkeiden järkevyyttä.