Etsivä löytää : projektin hallintaan liittyvä tiedostojen nimeäminen sekä ohjaajan ja leikkaajan yhteistyö dokumenttiprojektissa
Hjorth-Hois, Eeva (2013)
Hjorth-Hois, Eeva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132308
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen teososa on dokumenttielokuva Kittilä – Kiiruna, kaksi kaivosta kaksi tulevaisuutta. Opinnäytetyön tekijä toimi dokumentissa leikkaajana ja käsikirjoittajana. Kirjallinen osa käsittelee projektin hallintaan liittyvää tiedostojen nimeämistä ja siihen liittyvää ohjaajan ja leikkaajan yhteistyötä.
Kirjallinen työ rajoittuu ainoastaan dokumentteihin ja leikkaajien ja ohjaajien merkintätapoihin. Tietokonepohjaiset ohjelmat ym. on jätetty opinnäytetyön ulkopuolelle. Tietojen hankinta on kvalitatiivista, ja kirjallista osaa varten on haastateltu neljää alalla toimivaa dokumentaristia joko leikkaajan tai ohjaajan ominaisuudessa. Tarkoituksena on ollut kartoittaa käytössä olevia menetelmiä ja antaa samalla vinkkejä alalle tuleville tekijöille.
Kirjallisen työn ensimmäisessä osassa taustoitetaan aihetta, toisessa osassa kerrotaan tulokset dokumentaristien haastatteluista ja kolmannessa osassa keskitytään oman dokumenttiprojektimme toimintatapoihin.
Taustoittavassa osassa tarkastellaan, miten käytettävät tallennusmenetelmät ovat vaikuttaneet tiedostojen merkitsemiseen, tutustutaan lähdekirjallisuuden ohjeisiin ja tarkastellaan, miten tarkkaan Kansallinen audiovisuaalinen arkisto merkitsee tallennetun materiaalin.
Yhteistä ammattilaisten työtavoissa oli, että projektin hallinta seurasi tekeillä olevaa projektia. Samat tekijät järjestelivät kuvatun materiaalin eri tavoin riippuen projektista, ja järjestely seurasi lähinnä sitä mitä dokumentilla halutaan kertoa. Materiaalin tuonti leikkausohjelmaan sen sijaan seurasi enemmän tekijää ja hänen työtapojaan kuin käsillä olevaa projektia. Kumpikaan määre ei ole ehdoton mutta suuntaa antava. Huolellista merkintää suosittelivat sekä ohjekirjat että alan tekijät, etenkin siinä tapauksessa että editoijia on useampia. Hyvä järjestely helpottaa leikkaustyötä ja tekee siitä sujuvaa, ja leikkaaja voi keskittyä olennaiseen eli tarinan kertomiseen.
Kirjallinen työ rajoittuu ainoastaan dokumentteihin ja leikkaajien ja ohjaajien merkintätapoihin. Tietokonepohjaiset ohjelmat ym. on jätetty opinnäytetyön ulkopuolelle. Tietojen hankinta on kvalitatiivista, ja kirjallista osaa varten on haastateltu neljää alalla toimivaa dokumentaristia joko leikkaajan tai ohjaajan ominaisuudessa. Tarkoituksena on ollut kartoittaa käytössä olevia menetelmiä ja antaa samalla vinkkejä alalle tuleville tekijöille.
Kirjallisen työn ensimmäisessä osassa taustoitetaan aihetta, toisessa osassa kerrotaan tulokset dokumentaristien haastatteluista ja kolmannessa osassa keskitytään oman dokumenttiprojektimme toimintatapoihin.
Taustoittavassa osassa tarkastellaan, miten käytettävät tallennusmenetelmät ovat vaikuttaneet tiedostojen merkitsemiseen, tutustutaan lähdekirjallisuuden ohjeisiin ja tarkastellaan, miten tarkkaan Kansallinen audiovisuaalinen arkisto merkitsee tallennetun materiaalin.
Yhteistä ammattilaisten työtavoissa oli, että projektin hallinta seurasi tekeillä olevaa projektia. Samat tekijät järjestelivät kuvatun materiaalin eri tavoin riippuen projektista, ja järjestely seurasi lähinnä sitä mitä dokumentilla halutaan kertoa. Materiaalin tuonti leikkausohjelmaan sen sijaan seurasi enemmän tekijää ja hänen työtapojaan kuin käsillä olevaa projektia. Kumpikaan määre ei ole ehdoton mutta suuntaa antava. Huolellista merkintää suosittelivat sekä ohjekirjat että alan tekijät, etenkin siinä tapauksessa että editoijia on useampia. Hyvä järjestely helpottaa leikkaustyötä ja tekee siitä sujuvaa, ja leikkaaja voi keskittyä olennaiseen eli tarinan kertomiseen.