Nauru ja huumori ilmaisun välineenä
Koivisto, Anne-Mari (2013)
Koivisto, Anne-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132305
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee huumoria ja naurua aivan sen alkukantaisista käsitteistä aina fysiologisiin vaikutuksiin asti. Huumorin ja naurun vaikutuksia tullaan tarkastelemaan näyttelijäntyöhön sekä teatteri-ilmaisun ohjaajan ammattiin liittyen. Huumorilla pystymme vaikuttamaan ympäristöömme sekä positiivisella tavalla opettamaan ja ohjaamaan ryhmää. Työssä käsitellään myös huumorin ja naurun vastapuolta eli pelkoa ja jännitystä esiintyjän näkökulmasta.
Työn alkupuolella määritellään huumorin monimuotoisia termejä selventäen, mitä ne todellisuudessa tarkoittavat. Lisäksi tekstissä käsitellään naurun fysiologisia vaikutuksia sekä sen yhteisöllistä ja moraalista puolta. Lopuksi kerrotaan kirjoittajan omista kokemuksista näyttelijän ja ohjaajan näkökulmasta sekä komiikan käytön haastavuudesta.
Huumoria on tutkittu paljon vuosien saatossa, ja lähdemateriaaleista on kerätty kasaan tiivis paketti. Työn tukena käytetään aiheesta tehtyjä tutkimuksia ja kirjallisuutta, sekä kirjoittajan omia oppimispäiväkirjoja ja käytännön kokemuksia.
Tämän työn tarkoitus on tuoda esille huumorin käytön hyvät sekä haastavat puolet. Toivottavaa on, että työn avulla alan ammattilaiset ymmärtäisivät, että teatteria ei tarvitse tehdä liian vakavasti. Huumori on opetuksessa vaikea laji, mutta humoristista asennetta on kuitenkin mahdollista harjoittaa ja se voi vapauttaa meidät liian vakavista arjen kahleista.
Työn alkupuolella määritellään huumorin monimuotoisia termejä selventäen, mitä ne todellisuudessa tarkoittavat. Lisäksi tekstissä käsitellään naurun fysiologisia vaikutuksia sekä sen yhteisöllistä ja moraalista puolta. Lopuksi kerrotaan kirjoittajan omista kokemuksista näyttelijän ja ohjaajan näkökulmasta sekä komiikan käytön haastavuudesta.
Huumoria on tutkittu paljon vuosien saatossa, ja lähdemateriaaleista on kerätty kasaan tiivis paketti. Työn tukena käytetään aiheesta tehtyjä tutkimuksia ja kirjallisuutta, sekä kirjoittajan omia oppimispäiväkirjoja ja käytännön kokemuksia.
Tämän työn tarkoitus on tuoda esille huumorin käytön hyvät sekä haastavat puolet. Toivottavaa on, että työn avulla alan ammattilaiset ymmärtäisivät, että teatteria ei tarvitse tehdä liian vakavasti. Huumori on opetuksessa vaikea laji, mutta humoristista asennetta on kuitenkin mahdollista harjoittaa ja se voi vapauttaa meidät liian vakavista arjen kahleista.