Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Potilassimulaatio sairaanhoidonkoulutuksen päätöksenteon oppimisessa : kirjallisuuskatsaus

Walden, Satu (2012)

Avaa tiedosto
sairaanhoitaja.pdf (364.6Kt)
Lataukset: 


Walden, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221636
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kuvataan, miten simulaatio-opetus auttaa sairaanhoidonopiskelijoita oppimaan päätöksentekoa ja mitkä tekijät saattavat estää päätöksentekoa tai edistää päätöksenteon oppimista. Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Hoitotyön koulutuksessa teknologiaa hyödyntävä simulaatio-opetus lisääntyy koko ajan, ja siitä on tullut olennainen osa sairaanhoitajan koulutusta. Potilassimulaatio tarjoaa opetusmenetelmänä erilaisten hoitotyössä tarvittavien taitojen harjoittelemisen turvallisessa ympäristössä, jossa virheiden tekemisestä ei aiheudu vahingollisia seurauksia potilaalle. Sairaanhoidon opiskelijat joutuvat potilassimulaatiossa ennakoimaan, mitä vastaavanlaisessa potilastilanteessa voisi tapahtua todellisessa kliinisessä hoitotyössä.

Tiimityöskentelyn on havaittu helpottavan potilassimulaatioharjoituksissa sairaanhoidonopiskelijoiden päätöksentekoprosessia. Simulaatio-opetus on opiskelijoiden mukaan kehittänyt sairaanhoidonopiskelijoiden kriittistä ajattelukykyä ja hoitotyön päätöksentekoa. Potilassimulaatioharjoituksissa sairaanhoidon opiskelijat pystyivät ratkaisemaan hoitotyössä esiin tulevia ongelmia ja käyttämään kriittistä ajattelukykyään tehdessään hoitotyön päätöksiä.
Potilassimulaattori voidaan nähdä potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä, koska siinä sairaanhoidon opiskelija voi tunnistaa hoitotyötaitojensa heikkouksia. Heikkouksia voi harjoitella vielä ennen työelämään menemistä. Sairaanhoidon opiskelijat pitivät potilassimulaatiota positiivisena oppimiskokemuksena, koska simulaatio kuitenkin jäljittelee todellista hoitotyötä.
Simulaatiosta on tehty paljon kansainvälisiä tutkimuksia hoitotyön koulutukseen liittyen. Suomalaisia tutkimuksia on jonkin verran, ja niissä on kyselty oppimiskokemuksia simuloinnista. Hoitotyön koulutuksessa simulaatio-opetus on hyödyllistä ja sen avulla opitaan paljon.
 
Patient simulation as a method of learning decision making in nurses training. The purpose of my thesis is to research the ways in which simulation based training helps nursing students to learn decision making, and the factors which may either prevent or promote learning. The thesis is carried out using the process of systematic literature review.
The use of simulation based training in the caring professions is increasing and technology utilizing simulation has become an integral part of nurses training. Patient simulation offers a method of teaching by which the student is able to practice a wide range of the skills required in nursing in a safe environment, and where it is possible to make mistakes with no risk to the patient. During a simulation exercise nursing students must anticipate events as if the simulation were a real clinical situation. Feedback from students suggests that simulation based training helped develop their decision making and critical thinking skills and that teamwork during the simulation helped the decision making process. Using the patient simulator students were able to use critical thinking skills in order to solve problems which may present themselves in care work.
The patient simulator can be seen as a factor in improving patient safety. Through patient simulator based training, nursing students are able to identify potential weaknesses in their skills and knowledge and hone these skills before going to work in real situations. Students found patient simulation to be a positive learning experience because the simulated scenarios were so realistic.

Many studies have been done internationally relating to the use of simulation in nurses training and a few Finnish studies which relate to students own experiences of simulation based training. Simulation is beneficial in nurses training and a lot can be learned from it.









Key terms :
Nursing education, simulation-student, decision making, nursing student
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste