Konsoliroolipelihahmojen visualisointi konseptipiirtämisen keinoin
Rinskoi, Heli (2012)
Rinskoi, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202449
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on hahmojen visualisointi konseptipiirtämisen keinoin. Työn tarkoitus on perehtyä visuaalisen hahmosuunnittelun alkuvaiheisiin konsoliroolipelissä taustatutkimuksen ja luovan prosessin kautta. Tutkimuskysymyksenäni on mitä huomioitavaa on hahmon konseptipiirrosta tehdessä. Tavoitteenani on syventää ammattillista osaamistani pelisuunnittelun alueelta, sekä kartoittaa aluetta josta on tarjolla hyvin vähän suomenkielistä kirjallisuutta.
Taustatiedoksi tutkin pääsääntöisesti yleistä pelisuunnittelukirjallisuutta josta on poimittu konseptipiirtämisen kannalta olennaisia huomioitavia yksityiskohtia esiteltäväksi opinnäytetyössä. Menetelmänä käytetin Alex Osbornin seitsemän askeleen mallia luovaan ajatteluun.
Lopputuloksena esittelen sekä hyödyllisen teoriapaketin, että varhaisen vaiheen konseptipiirroksia hahmoista prosessinkuvauksineen, pohjautuen aiemmin kirjoitettuihin hahmosuunnitelmiin. Tutkimuskysymystä avaan selittämällä useita eri tekijöitä, kuten pelin tarinankerrontakeinojen ymmärrystä sekä käyttöliittymän huomiointia. Luovalla työ tuo teorialle esimerkin, jossa heijastelen esiintuotuja huomioita. Luovan työn lopputuotoksena on alkuvaiheen konseptipiirrokset kahdesta hahmosta.
Tästä työstä on hyötyä mikäli kaipaa tietoa siitä, millaisia huomioita peliprosessi laajemmin ajateltuna on tehtävä, ennen kuin ryhtyy kuvittamaan pelihahmoa konsoliroolipeliin. Työstä voi hyötyä myös mikäli kaipaa juuri alkuvaiheen konseptipiirtämisestä työvaiheineen tietoa, tai mikäli on kiinnostunut Osbornin mallin toiminnasta käytännössä.
Taustatiedoksi tutkin pääsääntöisesti yleistä pelisuunnittelukirjallisuutta josta on poimittu konseptipiirtämisen kannalta olennaisia huomioitavia yksityiskohtia esiteltäväksi opinnäytetyössä. Menetelmänä käytetin Alex Osbornin seitsemän askeleen mallia luovaan ajatteluun.
Lopputuloksena esittelen sekä hyödyllisen teoriapaketin, että varhaisen vaiheen konseptipiirroksia hahmoista prosessinkuvauksineen, pohjautuen aiemmin kirjoitettuihin hahmosuunnitelmiin. Tutkimuskysymystä avaan selittämällä useita eri tekijöitä, kuten pelin tarinankerrontakeinojen ymmärrystä sekä käyttöliittymän huomiointia. Luovalla työ tuo teorialle esimerkin, jossa heijastelen esiintuotuja huomioita. Luovan työn lopputuotoksena on alkuvaiheen konseptipiirrokset kahdesta hahmosta.
Tästä työstä on hyötyä mikäli kaipaa tietoa siitä, millaisia huomioita peliprosessi laajemmin ajateltuna on tehtävä, ennen kuin ryhtyy kuvittamaan pelihahmoa konsoliroolipeliin. Työstä voi hyötyä myös mikäli kaipaa juuri alkuvaiheen konseptipiirtämisestä työvaiheineen tietoa, tai mikäli on kiinnostunut Osbornin mallin toiminnasta käytännössä.