TAPAHTUMAMARKKINOINNIN KEHITTÄMISSUUNNITELMA JYRKKÄ ROCK FESTIVALILLE
Kaihua, Anssi; Mustakangas, Joonas (2013)
Kaihua, Anssi
Mustakangas, Joonas
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212479
Tiivistelmä
Nykyään Suomessa järjestetään kesäisin suuri määrä eri festivaaleja. Pienemmät festivaalit, kuten Jyrkkä Rock Festival, saattavat jäädä suurempien tapahtumien alle. Pienemmällä budjetilla markkinoivan festivaalin täytyy tällöin käyttää markkinoinnissaan hyväksi valtavirrasta poikkeavia keinoja.
Opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajan tarpeesta. Opinnäytetyön tekeminen oli tärkeää, koska toimeksiantajalla ei ollut valmista markkinointisuunnitelmaa.
Markkinointisuunnitelma on toteutettu vetoketjumallilla, jossa teoriaa ja käytäntöön soveltamista on yhdistelty. Teoriaosuuteen on koottu markkinoinnin perusteita sekä kohderyhmän rajauksen perusteita. Markkinointiviestinnän teoriaosuuden ytimenä toimivat sissi- ja viraalimarkkinointi, mutta myös sosiaalisessa mediassa mainostamista on korostettu.
Opinnäytetyön päättää markkinoinnin konkreettinen aikataulutus kuukausitasolla ja budjetoinnin suunnittelu.
Työstä voi olla hyötyä myös muille, kuin toimeksiantajalle soveltamalla annettuja ideoita omaa toimintaa kohtaan. Jatkotyönä aiheesta voisi tehdä tutkimuksen, jossa selvitetään, kuinka suuri hyöty markkinointisuunnitelmasta oli Jyrkkä Rock Festivalille.
Opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajan tarpeesta. Opinnäytetyön tekeminen oli tärkeää, koska toimeksiantajalla ei ollut valmista markkinointisuunnitelmaa.
Markkinointisuunnitelma on toteutettu vetoketjumallilla, jossa teoriaa ja käytäntöön soveltamista on yhdistelty. Teoriaosuuteen on koottu markkinoinnin perusteita sekä kohderyhmän rajauksen perusteita. Markkinointiviestinnän teoriaosuuden ytimenä toimivat sissi- ja viraalimarkkinointi, mutta myös sosiaalisessa mediassa mainostamista on korostettu.
Opinnäytetyön päättää markkinoinnin konkreettinen aikataulutus kuukausitasolla ja budjetoinnin suunnittelu.
Työstä voi olla hyötyä myös muille, kuin toimeksiantajalle soveltamalla annettuja ideoita omaa toimintaa kohtaan. Jatkotyönä aiheesta voisi tehdä tutkimuksen, jossa selvitetään, kuinka suuri hyöty markkinointisuunnitelmasta oli Jyrkkä Rock Festivalille.
