Työhyvinvointi kohdeyrityksessä
Vähäjylkkä, Minna (2013)
Vähäjylkkä, Minna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli työhyvinvoinnin tilan selvittäminen kohdeyrityksessä työhyvinvointikyselyn avulla. Henkilöstön hyvinvointi on tärkeä osa yrityksen menestystä ja hyvinvoivat työntekijät vaikuttavat yrityksen kilpailukykyyn ja taloudelliseen tulokseen. Työhyvinvointi on erittäin ajankohtainen aihe ja siihen kiinnitetään nykyään paljon huomiota yrityksissä. Tutkimuksen avulla pyrittiin tarjoamaan toimeksiantajalle kehitysehdotuksia kyselyn tuloksien ja työhyvinvoinnin teorian avulla työhyvinvoinnin parantamiseksi ja ylläpitämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulussa toimiva puhtaanapitoalan yritys, jossa työskentelee noin 80 henkilöä. Siivousalalla on omat erityiset haasteensa työhyvinvoinnin ylläpitämisessä.
Opinnäytetyö jakaantui teoreettiseen osioon ja tutkimusosioon. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin tutkimuksen kannalta keskeisiä työhyvinvoinnin asioita. Viitekehyksessä syvennyttiin erityisesti Päivi Rauramon Työhyvinvoinnin portaat -malliin, joka perustuu Maslowin tarvehierarkiaan. Tutkimus tehtiin pitkälti kyseisen teorian pohjalta. Tutkimusosiossa toteutettiin kvantitatiivinen työhyvinvointikysely. Sähköinen kyselylomake lähetettiin kaikille yrityksen siivoojille ja vastausprosentti oli 80. Tutkimuksen tuloksia havainnollistettiin kaavioilla.
Tutkimus osoitti että työhyvinvointi kohdeyrityksessä koetaan hyväksi. Henkilöstö oli tyytyväinen työnantajaansa ja piti työilmapiiriä hyvänä. Kyselystä tuli kuitenkin ilmi myös asioita, joihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Johtamisessa tulisi huomioida enemmän palautteen antaminen ja kiittäminen. Myös tiedonkulkuun ja perehdytykseen oltiin hieman tyytymättömiä.
Tulevaisuudessa kyselyssä nousseisiin epäkohtiin tulee kiinnittää huomiota ja ylläpitää myös hyväksi koettuja osa-alueita. Suorittamalla saman kyselyn vuosittain, voidaan seurata työhyvinvoinnin kehitystä ja toimenpiteiden vaikutuksia.
Opinnäytetyö jakaantui teoreettiseen osioon ja tutkimusosioon. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin tutkimuksen kannalta keskeisiä työhyvinvoinnin asioita. Viitekehyksessä syvennyttiin erityisesti Päivi Rauramon Työhyvinvoinnin portaat -malliin, joka perustuu Maslowin tarvehierarkiaan. Tutkimus tehtiin pitkälti kyseisen teorian pohjalta. Tutkimusosiossa toteutettiin kvantitatiivinen työhyvinvointikysely. Sähköinen kyselylomake lähetettiin kaikille yrityksen siivoojille ja vastausprosentti oli 80. Tutkimuksen tuloksia havainnollistettiin kaavioilla.
Tutkimus osoitti että työhyvinvointi kohdeyrityksessä koetaan hyväksi. Henkilöstö oli tyytyväinen työnantajaansa ja piti työilmapiiriä hyvänä. Kyselystä tuli kuitenkin ilmi myös asioita, joihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Johtamisessa tulisi huomioida enemmän palautteen antaminen ja kiittäminen. Myös tiedonkulkuun ja perehdytykseen oltiin hieman tyytymättömiä.
Tulevaisuudessa kyselyssä nousseisiin epäkohtiin tulee kiinnittää huomiota ja ylläpitää myös hyväksi koettuja osa-alueita. Suorittamalla saman kyselyn vuosittain, voidaan seurata työhyvinvoinnin kehitystä ja toimenpiteiden vaikutuksia.