Perehdyttämiskansio : Case Tahko Spa Oy
Koponen, Tiina (2013)
Koponen, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252590
Tiivistelmä
Tahko on yksi Suomen merkittävimmistä ympärivuotisista matkailukeskuksista, jonka suosion taustalla ovat sen keskeinen sijainti, nopea kehitys sekä laaja aktiviteettien kirjo. Tahkon alueen aktiviteetteihin kuuluvat laskettelun lisäksi muun muassa moottorikelkkailusafarit, golf, ratsastus, keilailu ja uinti. Tahkon alueella toimii yli 100 yritystä ja 200 - 600 työntekijää. Toiminta on kausiluontoista, joten työntekijöiden vaihtuvuus on suurta. Yritykset tarvitsevat sesongeille vuokratyöntekijöitä, kun taas vakituisten työntekijöiden osuus pysyy koko vuoden kiinteänä. Työntekijämäärän vaihtelevuuden vuoksi on työntekijöiden perehdyttämiseen tarpeellista kiinnittää huomiota, jotta laatu voidaan pitää samalla tasolla kuin toiminnan puitteet. Tasainen laatu varmistetaan jokaisen työntekijän tasavertaisella perehdyttämisellä.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja Tahko Spa Oy on yksi Tahkon alueella toimivista yrityksistä. Yrityksellä on ainoastaan noin 10 vakituista työntekijää, joiden lisäksi se tarvitsee sesongeille 20 vuokratyöntekijää. Tahko Spa Oy:llä ei kuitenkaan ollut käytössään koko talon tarpeita vastaavaa perehdyttämisopasta. Opinnäytetyöni tavoitteena olikin puuttua tähän akuuttiin tarpeeseen ja koota organisaation jokaisen osaston tarpeita vastaava opas perehdyttämisen tueksi. Opas takaa jokaiselle uudelle työntekijälle samantasoisen perehdytyksen.
Osaamisen johtaminen on tavoitteellista ja systemaattista yrityksen osaamispääoman kehittämistä, joka perustuu visioon, strategiaan sekä perustehtävään. Osaamisen johtamisella tarkoitetaan osaamisen tunnistamista ja kehittämistä osana organisaation tuloksellisuutta, tuottavuutta ja hyvinvointia edistävää toimintaa. Perehdyttäminen itsessään on monivaiheinen prosessi joka alkaa jo ennen uuden työntekijän saapumista yritykseen ja jatkuu hänen koko työssäoloajan. Se pitää sisällään kaikki toimenpiteet, joita käytetään työympäristöön, työyhteisöön ja työtehtäviin tutustumiseen. Sen tavoitteena on sitouttaa uusi työntekijä organisaation täysivaltaiseksi jäseneksi. Osaamisen johtaminen näkyy uuden työntekijän perehdyttämisessä strategian ja vision huomioimisessa osana sitä.
Opinnäytetyöni tuotos on ”Tervetuloa taloon!”-perehdyttämiskansio, jossa on tiivistettynä kaikki se, mitä jokaisen Tahko Span työntekijän tulee yrityksestä tietää.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja Tahko Spa Oy on yksi Tahkon alueella toimivista yrityksistä. Yrityksellä on ainoastaan noin 10 vakituista työntekijää, joiden lisäksi se tarvitsee sesongeille 20 vuokratyöntekijää. Tahko Spa Oy:llä ei kuitenkaan ollut käytössään koko talon tarpeita vastaavaa perehdyttämisopasta. Opinnäytetyöni tavoitteena olikin puuttua tähän akuuttiin tarpeeseen ja koota organisaation jokaisen osaston tarpeita vastaava opas perehdyttämisen tueksi. Opas takaa jokaiselle uudelle työntekijälle samantasoisen perehdytyksen.
Osaamisen johtaminen on tavoitteellista ja systemaattista yrityksen osaamispääoman kehittämistä, joka perustuu visioon, strategiaan sekä perustehtävään. Osaamisen johtamisella tarkoitetaan osaamisen tunnistamista ja kehittämistä osana organisaation tuloksellisuutta, tuottavuutta ja hyvinvointia edistävää toimintaa. Perehdyttäminen itsessään on monivaiheinen prosessi joka alkaa jo ennen uuden työntekijän saapumista yritykseen ja jatkuu hänen koko työssäoloajan. Se pitää sisällään kaikki toimenpiteet, joita käytetään työympäristöön, työyhteisöön ja työtehtäviin tutustumiseen. Sen tavoitteena on sitouttaa uusi työntekijä organisaation täysivaltaiseksi jäseneksi. Osaamisen johtaminen näkyy uuden työntekijän perehdyttämisessä strategian ja vision huomioimisessa osana sitä.
Opinnäytetyöni tuotos on ”Tervetuloa taloon!”-perehdyttämiskansio, jossa on tiivistettynä kaikki se, mitä jokaisen Tahko Span työntekijän tulee yrityksestä tietää.