Mielikuvien muodostuminen matkakohteesta ja niiden vaikutus tämän päivän matkailumarkkinoinnissa : Case Rovaniemen kaupunki
Rötkönen, Pauliina (2013)
Rötkönen, Pauliina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262664
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee yleisesti mielikuvien syntymistä matkakohteesta ja vaikutusta sekä tuottajan että vastaanottajan näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä on liiketoimintaan liittyvä case-tutkimus, joka käsittelee mielikuvia Rovaniemestä matkailijoiden näkökulmasta.
Työni tavoitteena on selvittää, vastaako Rovaniemen itsensä luoma toivottu mielikuva Rovaniemellä käyneiden mielikuvia. Lisäksi vertaan saatuja mielikuvia Rovaniemen brändityökirjaan, jossa on määritelty kohteen toivottu mielikuva.
Analysointimenetelmänä olen käyttänyt sisällön analysointia, Olen kerännyt aineistoa internet-sivustoilta vuoden ajan, jonka jälkeen olen luetteloinut kaikki mielikuvat sekä kategorioinut ne kolmeen kirjoituksissa selkeästi nousseisiin mielikuviin; jouluun, luontoon sekä ainutkertaisuuteen liittyvät mielikuvat.
Tutkimus osoitti, että selkeästi eniten tuli esille mielikuvat joulusta, Napapiiristä sekä Joulupukista. Rovaniemi nähdään edelleen Joulupukin kotikaupunkina, jossa odotetaan joulun olevan ympäri vuoden. Seuraavaksi suurimpana ovat luontoon liittyvät mielikuvat, ja kolmantena kohteen erilaisuus ja ainutlaatuisuus. Tuloksissa käy ilmi, että kohde on maaginen ja kerran elämässään käytävä kohde. Kesä on ongelmallinen sesonki sekä Rovaniemen kaupungin mielestä kuin kesällä vierailleiden mielestä. Hiljaisuus ja tavallinen kaupunki oli tyypillisiä erityisesi kesällä käyneiden mielikuvia.
Peilatessa tuloksia brändityökirjaan, kohteen toivottu imago toteutuu vain osittain. Haasteena toteutumiselle aiheuttaa matkailun selkeä kausiluonteisuus ja päätuotteen vaikea toteuttaminen kesällä. Lisäksi yhteistyön toteuttaminen kaikkien kohteen yrittäjien kanssa luo haasteita toivottujen mielikuvien luomisessa.
Työni tavoitteena on selvittää, vastaako Rovaniemen itsensä luoma toivottu mielikuva Rovaniemellä käyneiden mielikuvia. Lisäksi vertaan saatuja mielikuvia Rovaniemen brändityökirjaan, jossa on määritelty kohteen toivottu mielikuva.
Analysointimenetelmänä olen käyttänyt sisällön analysointia, Olen kerännyt aineistoa internet-sivustoilta vuoden ajan, jonka jälkeen olen luetteloinut kaikki mielikuvat sekä kategorioinut ne kolmeen kirjoituksissa selkeästi nousseisiin mielikuviin; jouluun, luontoon sekä ainutkertaisuuteen liittyvät mielikuvat.
Tutkimus osoitti, että selkeästi eniten tuli esille mielikuvat joulusta, Napapiiristä sekä Joulupukista. Rovaniemi nähdään edelleen Joulupukin kotikaupunkina, jossa odotetaan joulun olevan ympäri vuoden. Seuraavaksi suurimpana ovat luontoon liittyvät mielikuvat, ja kolmantena kohteen erilaisuus ja ainutlaatuisuus. Tuloksissa käy ilmi, että kohde on maaginen ja kerran elämässään käytävä kohde. Kesä on ongelmallinen sesonki sekä Rovaniemen kaupungin mielestä kuin kesällä vierailleiden mielestä. Hiljaisuus ja tavallinen kaupunki oli tyypillisiä erityisesi kesällä käyneiden mielikuvia.
Peilatessa tuloksia brändityökirjaan, kohteen toivottu imago toteutuu vain osittain. Haasteena toteutumiselle aiheuttaa matkailun selkeä kausiluonteisuus ja päätuotteen vaikea toteuttaminen kesällä. Lisäksi yhteistyön toteuttaminen kaikkien kohteen yrittäjien kanssa luo haasteita toivottujen mielikuvien luomisessa.