Varhaisiän musiikkipedagogiopiskelijoiden oppimiskokemuksia erityislasten musiikkipajassa
Alsti-Lehtonen, Irene (2013)
Alsti-Lehtonen, Irene
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192408
Tiivistelmä
Tarkastelen lopputyössäni Metropolia Ammattikorkeakoulun Kulttuurisilta-hankkeen osaprojektia, jossa järjestettiin musiikkipaja Auroran sairaalakoulun mielenterveysongelmista kärsiville lapsille. Työni tavoitteena on arvioida projektia siihen osallistuneiden opiskelijoiden kokemusten avulla. Projektiin osallistuneiden musiikkipedagogiopiskelijoiden osaamisalana on varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö. Opinnäytetyö lisää tietoa siitä, miten musiikkikasvatusta voidaan soveltaa uudenlaiselle erityisryhmälle sekä siitä, miten projektimainen toteutus toimii osana opiskelijan opintoja.
Keräsin projektista aineistoa haastattelemalla opiskelijoita, tekemällä osallistuvaa havainnointia musiikkipajoissa ja tekemällä muistiinpanoja musiikkipajojen jälkeisistä purkukeskusteluista. Sain myös opiskelijoilta heidän projektiin liittyneet Opitun todentaminen -kirjoituksensa.
Musiikkipedagogiopiskelijan myönteistä kokemusta vahvistivat ennen kaikkea seuraavat tekijät: sairaalakoulun opettajien myönteinen suhtautuminen musiikkipedagogiopiskelijoiden työskentelyyn, myönteinen vuorovaikutus sairaalakoulun opettajien kesken sekä aikuisten ja lasten välillä, opiskelijoiden musiikkipedagoginen osaaminen ja kohtaamisen taidot sekä sairaalakoulun opettajien täydellinen vastuunotto ryhmänhallinnasta.
Sairaalakoulun opettajien ryhmänhallinnallinen vastuu mahdollisti opiskelijoiden keskittymisen tunnin vetämiseen. Lisäksi työn jakautuminen pajoissa viiden opiskelijan kesken helpotti vetovastuussa olevien työtä ja samalla mahdollisti taustalla olevien opiskelijoiden keskittymisen lasten havainnointiin. Pajojen suunnittelu isossa ryhmässä sitä vastoin oli haastavaa. Yhteistoimintaan liittyvien taitojen oppiminen nousikin yhdeksi keskeiseksi opiskelijoiden oppimiskokemukseksi.
Oppimiskokemuksia olivat myös mielenterveysongelmista kärsiville lapsille suunnattujen musiikkipajojen erityispiirteiden havaitseminen. Näitä ovat rajojen asettaminen, pajan sisällön rakenteen selkeys ja ennakoitavuus, vuorovaikutuksen sensitiivisyys sekä kehon koordinaatiota ja tempon vaihteluita tukevien laulujen, leikkien ja soittamisen tärkeys.
Keräsin projektista aineistoa haastattelemalla opiskelijoita, tekemällä osallistuvaa havainnointia musiikkipajoissa ja tekemällä muistiinpanoja musiikkipajojen jälkeisistä purkukeskusteluista. Sain myös opiskelijoilta heidän projektiin liittyneet Opitun todentaminen -kirjoituksensa.
Musiikkipedagogiopiskelijan myönteistä kokemusta vahvistivat ennen kaikkea seuraavat tekijät: sairaalakoulun opettajien myönteinen suhtautuminen musiikkipedagogiopiskelijoiden työskentelyyn, myönteinen vuorovaikutus sairaalakoulun opettajien kesken sekä aikuisten ja lasten välillä, opiskelijoiden musiikkipedagoginen osaaminen ja kohtaamisen taidot sekä sairaalakoulun opettajien täydellinen vastuunotto ryhmänhallinnasta.
Sairaalakoulun opettajien ryhmänhallinnallinen vastuu mahdollisti opiskelijoiden keskittymisen tunnin vetämiseen. Lisäksi työn jakautuminen pajoissa viiden opiskelijan kesken helpotti vetovastuussa olevien työtä ja samalla mahdollisti taustalla olevien opiskelijoiden keskittymisen lasten havainnointiin. Pajojen suunnittelu isossa ryhmässä sitä vastoin oli haastavaa. Yhteistoimintaan liittyvien taitojen oppiminen nousikin yhdeksi keskeiseksi opiskelijoiden oppimiskokemukseksi.
Oppimiskokemuksia olivat myös mielenterveysongelmista kärsiville lapsille suunnattujen musiikkipajojen erityispiirteiden havaitseminen. Näitä ovat rajojen asettaminen, pajan sisällön rakenteen selkeys ja ennakoitavuus, vuorovaikutuksen sensitiivisyys sekä kehon koordinaatiota ja tempon vaihteluita tukevien laulujen, leikkien ja soittamisen tärkeys.