Osaaminen ja osaamisen johtaminen Silmäasemalla - osaamiskartoitus
Korhonen, Jenni (2009)
Korhonen, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036984
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää tietoa ja näkökulmia Kuopion Silmäaseman ja Silmäasema Kuopio Prisman esimiehiltä ja henkilöstöltä vaadittavasta osaamisesta, sen nykytilasta ja tulevaisuuden haasteista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää esimiesten ja henkilöstön oma näkemys heidän osaamisensa tasosta ja sen kehittämistarpeista sekä, miten oma osaaminen koetaan vaikuttavan työn tulokseen. Tavoitteena oli myös hahmottaa esimiesten kykyä toimia osaamisen johtajina. Työn oli tehnyt ajankohtaiseksi kiristynyt kilpailu alalla. Silmäasemalla huomattiin, että vanhoilla toimintatavoilla ja myyntikulttuurilla liiketoiminnan kasvua ei voitu saavuttaa, joten yrityksessä oli aika kiinnittää huomiota nykyiseen osaamisen tasoon ja suunnitella sen perusteella tulevaa.
Kyseessä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, johon osallistui 16 henkilöä, joista kolme toimii esimiestehtävissä ja loput 13 myyjinä tai optikkoina. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina etukäteen suunniteltujen teemojen mukaan. Teemat muodostettiin sekä henkilöstön että esimiesten näkökulmista. Haastatteluiden lisäksi opinnäytetyön tutkimusosassa käytettiin havainnointia tukevana tiedonkeruumenetelmänä sekä taustatietoja haastateltavista kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä, joka perustui tutkimuksen teemoihin. Analysoinnissa kokonaiskuva muodostettiin vertailemalla henkilöstön ja esimiesten teemojen kautta saatuja vastauksia.
Kartoittamalla esimiesten ja henkilöstön osaamisen nykytila ja selvittämällä heidän näkemyksiään osaamisen johtamisesta saatiin monipuolinen tulkinta toimipaikkojen osaamisen tasosta ja osaamisen johtamisesta. Tekemäni kartoituksen perusteella saatiin ylemmälle johdolle tietoisuuteen kehittämistarpeita ja konkreettisia kehittämisehdotuksia, joiden pohjalta voidaan ryhtyä toimenpiteisiin. Tulokset toimivat johdolle työkaluna, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa Silmäaseman osaamisen johtamisessa ja osaamisen kehittämisessä, kun suunnitellaan tai otetaan käyttöön osaamisen kehittämisen ohjelmia organisaatiossa tai suunnitellaan koulutuskalenteria seuraavalle vuodelle.
Kyseessä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, johon osallistui 16 henkilöä, joista kolme toimii esimiestehtävissä ja loput 13 myyjinä tai optikkoina. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina etukäteen suunniteltujen teemojen mukaan. Teemat muodostettiin sekä henkilöstön että esimiesten näkökulmista. Haastatteluiden lisäksi opinnäytetyön tutkimusosassa käytettiin havainnointia tukevana tiedonkeruumenetelmänä sekä taustatietoja haastateltavista kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä, joka perustui tutkimuksen teemoihin. Analysoinnissa kokonaiskuva muodostettiin vertailemalla henkilöstön ja esimiesten teemojen kautta saatuja vastauksia.
Kartoittamalla esimiesten ja henkilöstön osaamisen nykytila ja selvittämällä heidän näkemyksiään osaamisen johtamisesta saatiin monipuolinen tulkinta toimipaikkojen osaamisen tasosta ja osaamisen johtamisesta. Tekemäni kartoituksen perusteella saatiin ylemmälle johdolle tietoisuuteen kehittämistarpeita ja konkreettisia kehittämisehdotuksia, joiden pohjalta voidaan ryhtyä toimenpiteisiin. Tulokset toimivat johdolle työkaluna, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa Silmäaseman osaamisen johtamisessa ja osaamisen kehittämisessä, kun suunnitellaan tai otetaan käyttöön osaamisen kehittämisen ohjelmia organisaatiossa tai suunnitellaan koulutuskalenteria seuraavalle vuodelle.