Vuzix Wrap 920 VR HMD ja Nintendo Wiin Wiimote RealXtend-virtuaalimaailman käyttöön ja hallintaan
Maijala, Tomi (2013)
Maijala, Tomi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303103143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303103143
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä sovellettiin Vuzix 920 VR HMD silmikkonäytön ja Nintendo Wiin Wiimote-ohjainta RealXtend-virtuaalimaailman katselussa, hallinnassa ja virtuaalimaailmassa olevan avatarin liikkuttamisessa. Työn tilaajana oli Oulun VTT.
Työssä käytössä oli RealXtendin kehittämä Tundra 2.2.0 -versio, johon implementoitiin HMD-silmikkonäytölle Vuzixin tekemä Vuzix-ohjelmistokehitysalusta, versio 3.1.1 ja Wiimotelle WiiYourself 1.15 -wiimote-kirjasto. WiiYourself mahdollistaa tietokoneella Nintendo Wiin Wiimote-ohjaimen käytön. Näitä kirjastoja käyttämällä ohjelmoitiin avatarin liikuttamiseen vaadittavat osat ja yhteydet.
Ohjelmointikielinä olivat käytössä C++, Qt, C ja JavaScript. Ohjelmointityökaluina olivat Visual Studio 2008 ja Notepad++.
Pääasiallinen tavoite oli, että virtuaalimaailman tarkastelu tapahtuu HMD -silmikkonäytön kautta sekä avatarin päänliikkeiden ohjaaminen HMD -silmikkonäytön antureiden avulla. Avatarin ohjaaminen kuten kävely ja erilaiset eleet tehtiin Wiimote-ohjaimella. Näin virtuaalimaailmakokemus parantuu, koska käyttäjä tuntee olevasta virtuaalimaailmassa sisällä ja avatarin sekä objektien hallinta helpottuu.
Edellä mainitut tavoitteet toteutuivat. HMD-silmikkonäyttö ja Wiimote-ohjain toimivat moitteettomasti virtuaalimaailman hallinnassa.
Työssä käytössä oli RealXtendin kehittämä Tundra 2.2.0 -versio, johon implementoitiin HMD-silmikkonäytölle Vuzixin tekemä Vuzix-ohjelmistokehitysalusta, versio 3.1.1 ja Wiimotelle WiiYourself 1.15 -wiimote-kirjasto. WiiYourself mahdollistaa tietokoneella Nintendo Wiin Wiimote-ohjaimen käytön. Näitä kirjastoja käyttämällä ohjelmoitiin avatarin liikuttamiseen vaadittavat osat ja yhteydet.
Ohjelmointikielinä olivat käytössä C++, Qt, C ja JavaScript. Ohjelmointityökaluina olivat Visual Studio 2008 ja Notepad++.
Pääasiallinen tavoite oli, että virtuaalimaailman tarkastelu tapahtuu HMD -silmikkonäytön kautta sekä avatarin päänliikkeiden ohjaaminen HMD -silmikkonäytön antureiden avulla. Avatarin ohjaaminen kuten kävely ja erilaiset eleet tehtiin Wiimote-ohjaimella. Näin virtuaalimaailmakokemus parantuu, koska käyttäjä tuntee olevasta virtuaalimaailmassa sisällä ja avatarin sekä objektien hallinta helpottuu.
Edellä mainitut tavoitteet toteutuivat. HMD-silmikkonäyttö ja Wiimote-ohjain toimivat moitteettomasti virtuaalimaailman hallinnassa.