Musiikkia elämästä -raportti romantiikan ajan kamarimusiikkikonsertin toteutuksesta
Kajava, Eija (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kajava, Eija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083108
Tiivistelmä
Tekijä halusi toteuttaa opinnäytetyön kamarimusiikista koostuvana konserttiproduktiona, koska kamarimusiikkia paljon soittaneena koki sen luontevaksi vaihtoehdoksi. Ohjelmistoon valittiin Felix Mendelssohnin jousikvartetto a-molli Op. 13 sekä Sergey Rachmaninoffin pianotrio g-molli No 1. Tavotteena oli korkeatasoisen ja vivahteikkaan konsertin toteuttaminen. Lisäksi tekijä halusi kehittää kamarimusiikkitaitojaan ja viulismiaan sekä kypsyä taiteilijana. Konserttitilanteesta haluttiin tehdä juhlallinen; konserttijuliste sekä käsiohjelma olivat visuaalisesti kauniit ja selkeät, lava oli koristeltu ja esiintyjät pukeutuneet juhlavasti. Konsertissa esiintyivät Rigoroso-jousikvartetti: Eija Kajava, viulu, Marjaana Oliveira, viulu, Sonja Koistinen, alttoviulu sekä Aino Alanne, sello ja pianotrio: Eija Kajava, viulu, Aino Alanne, sello sekä Sauli Lämsä, piano. Korkeiden musiikillisten tavotteiden lisäksi soittajat pyrkivät reagoimaan toistensa soittoon ja keskeinen seikka oli kuuntelu.
Raportissa esitellään kaksi hyvin erilaista säveltäjää, heidän keskeisiä teoksiaan ja sävellystyyliään. Konsertissa esitetyt teokset kuvataan tekijän omien kokemusten pohjalta. Lähteinä on käytetty musiikkitietosanakirjoja sekä elämäkertateosta. Lisäksi raportissa avataan produktion eri työvaiheita; konserttiohjelman suunnittelua, teosten harjoittamisprosessia, konserttiin liittyviä käytännönjärjestelyjä sekä konsertin toteuttamista. Teoksia harjoiteltiin yhdestä kolmeen kertaan viikossa syyskuun alusta alkaen ja niitä ehdittiin myös esittää muutamia kertoja ennen varsinaista konserttia. Osa konserteista nauhoitettiin, mikä koettiin opettavaisena. Taiteellista ohjausta käytettiin ainoastaan kvarteton harjoittamiseen pari viikkoa ennen konserttia, sillä näin saatiin enemmän aikaa teoksesta nousevien haasteiden ja kysymysten miettimiseen soittajien kesken. Ratkaisu palveli myös soittajien taiteellista kehittymistä.
Musiikkia elämästä -Romantiikan ajan kamarimusiikkia -konsertti pidettiin Kuopion Musiikkikeskuksen Kamarimusiikkisalissa 28.11.2012. Tekijä oivalsi produktion aikana musiikin olevan ennemmin mielen liikettä, kuin soittamista. Produktion jälkeen tekijä huomasi kehittyneensä sekä musiikillisesti että taiteilijana. Soittajat oppivat produktiosta paljon ja kokivat yhdessä tekemisen antoisana. Konsertista onnistuttiin luomaan tunnelmallinen ja lämminhenkinen tapahtuma. Yleisö oli nauttinut konsertista ja musiikki oli puhutellut monia, mikä oli parasta palautetta tekijälle.
Raportissa esitellään kaksi hyvin erilaista säveltäjää, heidän keskeisiä teoksiaan ja sävellystyyliään. Konsertissa esitetyt teokset kuvataan tekijän omien kokemusten pohjalta. Lähteinä on käytetty musiikkitietosanakirjoja sekä elämäkertateosta. Lisäksi raportissa avataan produktion eri työvaiheita; konserttiohjelman suunnittelua, teosten harjoittamisprosessia, konserttiin liittyviä käytännönjärjestelyjä sekä konsertin toteuttamista. Teoksia harjoiteltiin yhdestä kolmeen kertaan viikossa syyskuun alusta alkaen ja niitä ehdittiin myös esittää muutamia kertoja ennen varsinaista konserttia. Osa konserteista nauhoitettiin, mikä koettiin opettavaisena. Taiteellista ohjausta käytettiin ainoastaan kvarteton harjoittamiseen pari viikkoa ennen konserttia, sillä näin saatiin enemmän aikaa teoksesta nousevien haasteiden ja kysymysten miettimiseen soittajien kesken. Ratkaisu palveli myös soittajien taiteellista kehittymistä.
Musiikkia elämästä -Romantiikan ajan kamarimusiikkia -konsertti pidettiin Kuopion Musiikkikeskuksen Kamarimusiikkisalissa 28.11.2012. Tekijä oivalsi produktion aikana musiikin olevan ennemmin mielen liikettä, kuin soittamista. Produktion jälkeen tekijä huomasi kehittyneensä sekä musiikillisesti että taiteilijana. Soittajat oppivat produktiosta paljon ja kokivat yhdessä tekemisen antoisana. Konsertista onnistuttiin luomaan tunnelmallinen ja lämminhenkinen tapahtuma. Yleisö oli nauttinut konsertista ja musiikki oli puhutellut monia, mikä oli parasta palautetta tekijälle.