Tutkimus KorvaKontrolli-palvelun asiakkaiden ostokäyttäytymisestä
Pannula, Eveliina (2013)
Pannula, Eveliina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133267
Tiivistelmä
Otometri Oy:lle toteutettavan opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tutkimuksen avulla ostokäyttäytymistä KorvaKontrolli-palvelulle. Tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten yritys voisi markkinoida tuotetta tarjoten sitä oikealle kohderyhmälle.
Testihenkilöinä tutkimukselle toimivat Kauhajoen Nuotti Apteekin ja Kaakkurin terveyskeskuksen asiakkaat. Heillä oli käytössä lasten korvatulehduksen seurantaan tarkoitettu KorvaKontrolli-palvelu. Testihenkilöt haastateltiin ennen palvelun käyttöönottoa sekä testijakson lopuksi, haastattelumenetelmänä käytettiin puhelinhaastatteluja. Yhteenveto haastatteluista tehtiin palvelun käyttökokemuksiin perustuen, josta vedettiin johtopäätökset.
Tutkimuksen mukaan KorvaKontrolli-palvelu on kannattavaa suunnata korvatulehduskierteisten pienten lasten vanhemmille, erityisesti äideille. Vain satunnaiset korvatulehdukset eivät osoittautuneet selittäväksi tekijäksi ostokäyttäytymiselle. Esille nousi myös markkinointiehdotuksia sekä potentiaalisen asiakasryhmän tavoittamiseen liittyviä seikkoja. Tutkitun ostokäyttäytymisen lisäksi tutkimuksessa nousi huomattavasti esille myös tuotteen sekä palvelun käytettävyys ja tekniset ominaisuudet. Kaiken kaikkiaan asiakkaat kokivat palvelun olevan erittäin hyvä idea, jossa on paljon potentiaalia, kunhan tuotteen käyttö on helppoa ja moitteetonta.
Testihenkilöinä tutkimukselle toimivat Kauhajoen Nuotti Apteekin ja Kaakkurin terveyskeskuksen asiakkaat. Heillä oli käytössä lasten korvatulehduksen seurantaan tarkoitettu KorvaKontrolli-palvelu. Testihenkilöt haastateltiin ennen palvelun käyttöönottoa sekä testijakson lopuksi, haastattelumenetelmänä käytettiin puhelinhaastatteluja. Yhteenveto haastatteluista tehtiin palvelun käyttökokemuksiin perustuen, josta vedettiin johtopäätökset.
Tutkimuksen mukaan KorvaKontrolli-palvelu on kannattavaa suunnata korvatulehduskierteisten pienten lasten vanhemmille, erityisesti äideille. Vain satunnaiset korvatulehdukset eivät osoittautuneet selittäväksi tekijäksi ostokäyttäytymiselle. Esille nousi myös markkinointiehdotuksia sekä potentiaalisen asiakasryhmän tavoittamiseen liittyviä seikkoja. Tutkitun ostokäyttäytymisen lisäksi tutkimuksessa nousi huomattavasti esille myös tuotteen sekä palvelun käytettävyys ja tekniset ominaisuudet. Kaiken kaikkiaan asiakkaat kokivat palvelun olevan erittäin hyvä idea, jossa on paljon potentiaalia, kunhan tuotteen käyttö on helppoa ja moitteetonta.