Paperitehtaan linjakäyttöjen ennakkohuollon tehostaminen
Haapaniemi, Mikko (2013)
Haapaniemi, Mikko
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Efora Oy. Aiheena oli paperitehtaan linjakäyttöjen ennakkohuollon tehostaminen, joka sisälsi ennakkohuollon tarkastelun, mahdolliset huoltosuunnitelmien päivitysesitykset, sekä ennakkohuoltotoiminnan organisoinnin suunnittelun. Työssä ei paneuduttu linjakäyttöjen toimintaan tai niitä koskevaan tekniikkaan yleensä. Pääpaino pidettiin linjakäyttöjen häiriötilastojen sekä niiden aiheuttamien häviöiden analysoinnissa, jonka avulla saatiin tietoa huoltosuunnittelun kohdistamiselle.
Työssä esitettiin keskeisiä menetelmiä kunnossapidon toteuttamisesta. Lisäksi esiteltiin RCM- ja TPM- kunnossapidon perusteita, jotka viitoittavat ja määrittävät muun muassa ennakkohuollon kohdistamista oikeisiin laitteisiin. Lisäksi sivuttiin muutosjohtamisen vaikutusta uusien toimintamallien onnistuneeseen käyttöönottoon.
Työn toteuttamisessa käytettiin asiantuntijoiden lausuntojen ohella kirjallisuutta, sekä koulutusohjelman luentoaineistoja. Lisäksi suurena apuna oli 10 vuoden omakohtainen kokemus kunnossapidosta. Työtä lähdettiin toteuttamaan ajamalla häiriödata SAP-toiminnanohjausjärjestelmästä ja TIPS-tehdasjärjestelmästä. Data analysoitiin ja saatuja tuloksia käytettiin yhdessä kokemusperäisen tiedon ja muun lähdemateriaalin kanssa ennakkohuoltojen määrittämisen perustana. Lopputuloksena tehtiin esitys linjakäyttöjen huoltosuunnitelmien sisällöstä ja otettiin kantaa ennakkohuollon organisoimiseen.
Linjakäyttöjen huoltosuunnitelmien keskeisin huomio oli, että ennakkohuolto on puutteellista. Puutteellisuuden lisäksi huoltosuunnitelmat eroavat merkittävästi linjojen kesken toisistaan, vaikka kyseessä olisi samanlainen linjakäyttö. Osa tehdyistä huolloista ei ole järjestelmässä vaan ne tehdään kunnossapitäjän kokemukseen perustuen. Toiminnallinen ongelma ennakkohuollon toteuttamisessa nähdään ennakkohuollon organisoinnissa. Ennakkohuoltoa tehdään häiriökorjauksen lomassa, jolloin suunnitellut huoltokierrokset voivat häiriintyä.
Työssä esitettiin keskeisiä menetelmiä kunnossapidon toteuttamisesta. Lisäksi esiteltiin RCM- ja TPM- kunnossapidon perusteita, jotka viitoittavat ja määrittävät muun muassa ennakkohuollon kohdistamista oikeisiin laitteisiin. Lisäksi sivuttiin muutosjohtamisen vaikutusta uusien toimintamallien onnistuneeseen käyttöönottoon.
Työn toteuttamisessa käytettiin asiantuntijoiden lausuntojen ohella kirjallisuutta, sekä koulutusohjelman luentoaineistoja. Lisäksi suurena apuna oli 10 vuoden omakohtainen kokemus kunnossapidosta. Työtä lähdettiin toteuttamaan ajamalla häiriödata SAP-toiminnanohjausjärjestelmästä ja TIPS-tehdasjärjestelmästä. Data analysoitiin ja saatuja tuloksia käytettiin yhdessä kokemusperäisen tiedon ja muun lähdemateriaalin kanssa ennakkohuoltojen määrittämisen perustana. Lopputuloksena tehtiin esitys linjakäyttöjen huoltosuunnitelmien sisällöstä ja otettiin kantaa ennakkohuollon organisoimiseen.
Linjakäyttöjen huoltosuunnitelmien keskeisin huomio oli, että ennakkohuolto on puutteellista. Puutteellisuuden lisäksi huoltosuunnitelmat eroavat merkittävästi linjojen kesken toisistaan, vaikka kyseessä olisi samanlainen linjakäyttö. Osa tehdyistä huolloista ei ole järjestelmässä vaan ne tehdään kunnossapitäjän kokemukseen perustuen. Toiminnallinen ongelma ennakkohuollon toteuttamisessa nähdään ennakkohuollon organisoinnissa. Ennakkohuoltoa tehdään häiriökorjauksen lomassa, jolloin suunnitellut huoltokierrokset voivat häiriintyä.