Koira-alan markkinat ja koiranomistajien ostokäyttäytyminen Suomessa
Satopää, Pia (2013)
Satopää, Pia
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133254
Tiivistelmä
Koirien määrä Suomessa on kasvanut tasaisesti ja tänä päivänä koiria on maassamme enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tähän määrään koiranomistajia mahtuu valtava kirjo erilaisia kuluttajia ja tässä työssä selvitetään, minkälaista erilaisten koiranomistajien ostokäyttäytyminen on ja mitkä ominaisuudet ostokäyttäytymiseen vaikuttavat.
Työ sisältää koira-alan markkinakartoituksen, jonka tarkoituksena on antaa selkeä käsitys koira-alan liiketoiminnasta Suomessa. Tutkimus tuo erilaisen tavan tarkastella koira-alan kuluttajia ja selvittää koiranomistajien suhtautumisen, tunteiden ja aktiivisuuden vaikutusta kulutukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys nojaa tutkimuksiin tunneperäisestä kuluttamisesta sekä ostokäyttäytymiseen prosessina. Kyselyjen ja haastattelujen kautta tehtyjen, alan kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavien asioiden selvittäminen antaa käsityksen siitä, mihin suuntaan koira-alan kulutus on menossa ja mistä koiranomistajat saavat tukea ostopäätöksilleen. Tutkimuksessa selvitetään myös miten informaatio markkinoille tulevista uusista tuotteista ja palveluista tavoittaa kuluttajan.
Koiranomistajista oli havaittavissa erilaisia kuluttajatyyppejä, joilla suhtautuminen koiraan vaikutti vahvasti siihen, minkälaisia ja millä perustein hankintoja tehdään. Erityisesti massasta erottuvilla koiranomistajilla oli vahvoja erityispiirteitä, jotka vaikuttivat ostopäätöksiin
Työ sisältää koira-alan markkinakartoituksen, jonka tarkoituksena on antaa selkeä käsitys koira-alan liiketoiminnasta Suomessa. Tutkimus tuo erilaisen tavan tarkastella koira-alan kuluttajia ja selvittää koiranomistajien suhtautumisen, tunteiden ja aktiivisuuden vaikutusta kulutukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys nojaa tutkimuksiin tunneperäisestä kuluttamisesta sekä ostokäyttäytymiseen prosessina. Kyselyjen ja haastattelujen kautta tehtyjen, alan kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavien asioiden selvittäminen antaa käsityksen siitä, mihin suuntaan koira-alan kulutus on menossa ja mistä koiranomistajat saavat tukea ostopäätöksilleen. Tutkimuksessa selvitetään myös miten informaatio markkinoille tulevista uusista tuotteista ja palveluista tavoittaa kuluttajan.
Koiranomistajista oli havaittavissa erilaisia kuluttajatyyppejä, joilla suhtautuminen koiraan vaikutti vahvasti siihen, minkälaisia ja millä perustein hankintoja tehdään. Erityisesti massasta erottuvilla koiranomistajilla oli vahvoja erityispiirteitä, jotka vaikuttivat ostopäätöksiin