Työturvallisuusohje rakennusalan harjoitteluun avolaitoksessa
Kauppinen, Jukka (2013)
Kauppinen, Jukka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263650
Tiivistelmä
Vuonna 2006 vahvistettiin uusi vankeuslaki, joka muutti aikaisempia rangaistuskäytäntöjä. Lain mukaan tulee vangin
valmiuksia vapautumisen jälkeiseen elämään parantaa vankeusrangaistuksen aikana. Lain voimaantulon jälkeen
vankeja sijoitetaan enemmän avovankiloihin ja heitä koulutetaan tai kuntoutetaan. Tällaisen erityisryhmän opettaminen
ja työnohjaaminen on vaativaa. Opinnäytetyössä tutkittiin työturvallisuutta rakennustyön harjoittelussa Sulkavan
avovankilassa. Tavoitteena oli laatia ohje työturvallisuusasioista ja tehdä parannusehdotuksia oppilaiden
työturvallisuuden lisäämiseksi.
Aluksi tutustuttiin työturvallisuuslainsäädäntöön ja -turvallisuusohjeisiin. Työtä tehtäessä seurattiin rakennustyön
opetusta ja ohjattiin harjoitustöitä. Haastattelemalla laitoksen opettajia ja muuta henkilökuntaa saatiin tietoa vangeista
oppilaina ja työharjoittelijoina. Työturvallisuuskäytäntöjä verrattiin myös omiin kokemuksiin rakennustyömailta
ja muusta työelämästä.
Työn lopputuloksena ehdotettiin toimenpiteitä työturvallisuuden lisäämiseksi avolaitoksessa sekä koottiin turvallisuusohje
yleisimpiä rakennustöitä varten. Perehdytyskaavake on laadittu rakennusalan opiskelijalle. TR-mittari on
yleisesti käytössä rakennustyömailla ja se olisi hyvä sisällyttää rakennustyönopetukseen laitoksessa. Opinnäytetyön
tuloksena laadittu ohje auttaa ohjaajaa ja oppilasta muistamaan turvallisuusmääräykset, joita on annettu tavallisimpiin
rakennustöihin. Perehdytyskaavakkeeseen voidaan merkitä mm. oppilaan aikaisempi työkokemus ja koulutus.
Perehdytettävä saa myös aikaisempaa yksityiskohtaisemmat tiedot turvallisuusasioista.
valmiuksia vapautumisen jälkeiseen elämään parantaa vankeusrangaistuksen aikana. Lain voimaantulon jälkeen
vankeja sijoitetaan enemmän avovankiloihin ja heitä koulutetaan tai kuntoutetaan. Tällaisen erityisryhmän opettaminen
ja työnohjaaminen on vaativaa. Opinnäytetyössä tutkittiin työturvallisuutta rakennustyön harjoittelussa Sulkavan
avovankilassa. Tavoitteena oli laatia ohje työturvallisuusasioista ja tehdä parannusehdotuksia oppilaiden
työturvallisuuden lisäämiseksi.
Aluksi tutustuttiin työturvallisuuslainsäädäntöön ja -turvallisuusohjeisiin. Työtä tehtäessä seurattiin rakennustyön
opetusta ja ohjattiin harjoitustöitä. Haastattelemalla laitoksen opettajia ja muuta henkilökuntaa saatiin tietoa vangeista
oppilaina ja työharjoittelijoina. Työturvallisuuskäytäntöjä verrattiin myös omiin kokemuksiin rakennustyömailta
ja muusta työelämästä.
Työn lopputuloksena ehdotettiin toimenpiteitä työturvallisuuden lisäämiseksi avolaitoksessa sekä koottiin turvallisuusohje
yleisimpiä rakennustöitä varten. Perehdytyskaavake on laadittu rakennusalan opiskelijalle. TR-mittari on
yleisesti käytössä rakennustyömailla ja se olisi hyvä sisällyttää rakennustyönopetukseen laitoksessa. Opinnäytetyön
tuloksena laadittu ohje auttaa ohjaajaa ja oppilasta muistamaan turvallisuusmääräykset, joita on annettu tavallisimpiin
rakennustöihin. Perehdytyskaavakkeeseen voidaan merkitä mm. oppilaan aikaisempi työkokemus ja koulutus.
Perehdytettävä saa myös aikaisempaa yksityiskohtaisemmat tiedot turvallisuusasioista.