CUSTOMER REFLECTIONS ON PROMOTIONAL TOOLS : CASE H&M IN CHINA
Liu, Mengmeng (2013)
Liu, Mengmeng
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273702
Tiivistelmä
Noususuhdanteinen talous nostaa enemmän ja enemmän ihmisiä kehittyvään keskiluokkaan. Tämän keskiluokan ihmisillä on enemmän ostovoimaa ja he voivat siis ostaa enemmän tuotteita kuin aikaisempina vuosina. Samaan aikaan ulkomaiset yhtiöt laajentavat toimintaansa Kiinaan, mikä johtaa kovempaan kilpailuun markkinoilla. H&M on tehnyt hyvin tulosta Kiinassa, siitä asti, kun se seitsemän vuotta sitten laajensi toimintaansa Kiinan markkinoille. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka asiakkaat kokevat myynninedistämisen menetelmät ja niiden käytön Kiinassa. Kirjallisuuskatsaus koostuu kahdesta osasta, joista toinen käsittelee enemmän myynninedistämiseen tarkoitettuja työkaluja, eli mainontaa, myynninedistämistä, henkilökohtaista myyntityötä ja julkisuutta. Tämä osio sisältää myös suurimman osan teoreettisesta viitekehyksestä, koska opinnäytetyö perustuu pääasiassa myynninedistämisen analysoimiseen. Toinen osa käsittelee ostokäyttäytymistä, joka on kriittinen tekijä voidaksemme ymmärtää H&M menestymistä Kiinan markkinoilla. Empiirisessä osassa toteutettiin kyselylomakkeella tehty tutkimus sekä ryhmähaastattelu pätevyyden ja luotettavuuden parantamiseksi. Kyselylomake oli avoinna verkossa yhden viikon kiinalaisella SOJUMP-sivustolla, joka on ammattimainen tutkimussivusto. Sen jälkeen tulokset kerättiin ja analysoitiin. Ryhmähaastattelu tehtiin Skype-palvelun kautta ja prosessi äänitettiin. Haastateltavien lausunnoista on tehty yhteenveto, jotta tutkimusongelmasta saataisiin syvempi ymmärrys. Sekä määrällisestä että laadullisesta tutkimuksesta saadut tutkimustulokset on esitetty opinnäytetyön päätelmissä. Kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista tiesi H&M:n entuudestaan ja monet tiesivät H&M-liikeketjun, koska he olivat kulkeneet jonkin liikkeen ohi. Pääsyy, miksi vastaajat valitsivat H&M-liikkeen, oli korkea kustannustehokkuus. Näyteikkunat sekä ystävät olivat tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttivat yksilön mielipiteisiin H&M:stä. Alennukset ja alennusmyynnit koettiin yhtenä myynninedistämisen suosikkina kaikkien vastaajien kesken. Empiirisen tutkimuksen tuloksiin perustuen, yksityiskohtaisia neuvoja ja ehdotuksia on annettu opinnäytetyön päätelmissä. H&M:n pitäisi keskittyä enemmän asiakkaille soveltuvaan mainontaan ja yleisesti ottaen H&M:n pitäisi laajentaa myynninedistämisen keinojaan.