Building a cognitive gaming platform : User centric gaming experiences with organic movement
Säämänen, Niilo (2013)
Säämänen, Niilo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123230
Tiivistelmä
Tehokkuuden optimointi on johtanut muutoksiin ihmisten ajattelu- ja työtavoissa. Kognitiiviset pelit kehittyivät vakavan pelaamisen alalajiksi vastaamaan tehokkuuden asettamiin tarpeisiin. Samaan aikaan nykyaikaiset selainteknologiat ja renderöintitekniikat ovat kehittyneet sille tasolle, että niillä voidaan luoda visuaalisesti näyttäviä kognitiivisia pelejä. Opinnäytetyön kohteena oli arvioida nykyaikaisten selainteknologioiden sopivuutta käyttäjäkeskeisen kognitiopelialustan luomiseen ja matemaattisten kaavojen käyttöä luonnollisen liikkeen ja muodon renderöinnissä.
Tutkimuksen lähtökohtana oli nykyinen markkinatilanne kognitiopelaamisen alueella sekä siihen liittyvät tuotteet ja teknologiat. Käyttäjäkeskeistä lähestymistapaa tutkittiin käyttökokemussuunnittelun sekä graafisen suunnittelun ja animaatioiden kautta. Referenssitoteutuksena kehitettiin projekti CCA, käyttäjäkeskeinen kognitiivisen pelaamisen alusta, joka pohjautuu Adobe Flash-teknologiaan. CCA:n renderöintiteknologia perustuu luonnollisen liikkeen optimointiin.
Pelialustan tekninen toteutus on modulaarinen palvelinintegroitu ratkaisu, jonka tarkoituksena on olla mahdollisimman muokattava taustajärjestelmän kautta. Renderöinti perustuu matemaattisten kaavojen 2-ulotteiseen ilmaisuun, jatkuvien Bezier-käyrien sekä erilaisten Perlin-kohinoiden luoviin käyttötapauksiin. Optimointi on elintärkeä osa monimutkaisen renderöintialustan rakentamisessa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nykyaikaisilla selainteknologioilla voidaan rakentaa onnistunut kognitiivinen pelialusta. Optimoinnin ja luovien matemaattisten ratkaisujen sekä käyttäjälähtöisen suunnittelun ja toteutuksen avulla luodaan onnistunut tuote. Projektin tuote on käytössä kliinisissä kokeissa Suomessa ja Virossa, ja siitä eriytetty moninpeliversio kiertää tiedekeskuksissa ympäri Eurooppaa. Opinnäytetyön lopputulos on esimerkki käyttäjäkeskeisten kognitiopelien mahdollisuuksista ja toimii ohjeena selainpohjaisen pelialustan kehittämiselle.
Tutkimuksen lähtökohtana oli nykyinen markkinatilanne kognitiopelaamisen alueella sekä siihen liittyvät tuotteet ja teknologiat. Käyttäjäkeskeistä lähestymistapaa tutkittiin käyttökokemussuunnittelun sekä graafisen suunnittelun ja animaatioiden kautta. Referenssitoteutuksena kehitettiin projekti CCA, käyttäjäkeskeinen kognitiivisen pelaamisen alusta, joka pohjautuu Adobe Flash-teknologiaan. CCA:n renderöintiteknologia perustuu luonnollisen liikkeen optimointiin.
Pelialustan tekninen toteutus on modulaarinen palvelinintegroitu ratkaisu, jonka tarkoituksena on olla mahdollisimman muokattava taustajärjestelmän kautta. Renderöinti perustuu matemaattisten kaavojen 2-ulotteiseen ilmaisuun, jatkuvien Bezier-käyrien sekä erilaisten Perlin-kohinoiden luoviin käyttötapauksiin. Optimointi on elintärkeä osa monimutkaisen renderöintialustan rakentamisessa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nykyaikaisilla selainteknologioilla voidaan rakentaa onnistunut kognitiivinen pelialusta. Optimoinnin ja luovien matemaattisten ratkaisujen sekä käyttäjälähtöisen suunnittelun ja toteutuksen avulla luodaan onnistunut tuote. Projektin tuote on käytössä kliinisissä kokeissa Suomessa ja Virossa, ja siitä eriytetty moninpeliversio kiertää tiedekeskuksissa ympäri Eurooppaa. Opinnäytetyön lopputulos on esimerkki käyttäjäkeskeisten kognitiopelien mahdollisuuksista ja toimii ohjeena selainpohjaisen pelialustan kehittämiselle.