Vanhempien kokemuksia osallisuudesta lastensa päivähoitoon päiväkoti Lumilinnassa
Kortelainen, Minja; Kattainen, Pihla (2009)
Kortelainen, Minja
Kattainen, Pihla
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067146
Tiivistelmä
Tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia osallisuudesta heidän lastensa päivähoitoon
iisalmelaisessa päiväkoti Lumilinnassa. Syvemmän tarkastelun kohteena oli osallisuus sosiaaliseen
kasvatukseen. Tutkimustuloksiamme hyödyntäen päiväkoti voi kehittää omaa toimintaansa liittyen
kasvatuskumppanuuteen ja vanhempien osallisuuteen.
Käytämme teoreettisena viitekehyksenä Davisin kumppanuusmallia (2003), jonka avulla voimme
tarkastella vanhempien osallisuutta. Kumppanuusmallin toteuttaminen päiväkodissa edellyttää toimivan
kumppanuussuhteen rakentamista henkilöstön ja vanhempien välille. Kasvatuskumppanuus
toteutuu dialogina, jonka tavoitteena on yhteisen ymmärryksen rakentaminen. Täydentävä asiantuntijuus
toteutuu neuvottelemalla, tukemalla ja jakamalla lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä asioita.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen ja toteutimme tiedonkeruun teemahaastatteluilla. Kohdejoukoksemme
muodostui seitsemän vapaaehtoista päiväkotilasten vanhempaa. Aineiston analysoinnissa
käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Päivähoitolasten vanhemmat ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä yhteistyöhön päiväkodin henkilökunnan
kanssa. He kokevat pääsääntöisesti pääsevänsä osallisiksi lastensa kasvatukseen ja näin vaikuttamaan
päiväkotitoiminnan ja -kasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Päiväkoti sai vanhemmilta
joitakin kehittämisehdotuksia, esimerkiksi uudenlaisten työkäytäntöjen muodossa. Tällainen
oli esimerkiksi sähköpostin hyödyntäminen yhteistyössä. Vanhemmat myös antoivat päiväkodille
paljon kiitosta lasten kokonaisvaltaisesta hoidosta ja kasvatuksesta.
iisalmelaisessa päiväkoti Lumilinnassa. Syvemmän tarkastelun kohteena oli osallisuus sosiaaliseen
kasvatukseen. Tutkimustuloksiamme hyödyntäen päiväkoti voi kehittää omaa toimintaansa liittyen
kasvatuskumppanuuteen ja vanhempien osallisuuteen.
Käytämme teoreettisena viitekehyksenä Davisin kumppanuusmallia (2003), jonka avulla voimme
tarkastella vanhempien osallisuutta. Kumppanuusmallin toteuttaminen päiväkodissa edellyttää toimivan
kumppanuussuhteen rakentamista henkilöstön ja vanhempien välille. Kasvatuskumppanuus
toteutuu dialogina, jonka tavoitteena on yhteisen ymmärryksen rakentaminen. Täydentävä asiantuntijuus
toteutuu neuvottelemalla, tukemalla ja jakamalla lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä asioita.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen ja toteutimme tiedonkeruun teemahaastatteluilla. Kohdejoukoksemme
muodostui seitsemän vapaaehtoista päiväkotilasten vanhempaa. Aineiston analysoinnissa
käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Päivähoitolasten vanhemmat ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä yhteistyöhön päiväkodin henkilökunnan
kanssa. He kokevat pääsääntöisesti pääsevänsä osallisiksi lastensa kasvatukseen ja näin vaikuttamaan
päiväkotitoiminnan ja -kasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Päiväkoti sai vanhemmilta
joitakin kehittämisehdotuksia, esimerkiksi uudenlaisten työkäytäntöjen muodossa. Tällainen
oli esimerkiksi sähköpostin hyödyntäminen yhteistyössä. Vanhemmat myös antoivat päiväkodille
paljon kiitosta lasten kokonaisvaltaisesta hoidosta ja kasvatuksesta.