Älyurheiluharjoitusjärjestelmän markkinakartoituksen hyödyntäminen tuotteistamisessa ja kaupallistamisessa : Management Results Consulting Oy
Kuikka, Jari; Tikkanen, Veeti (2021)
Kuikka, Jari
Tikkanen, Veeti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122690539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122690539
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää älyurheiluharjoitusjärjestelmän tuotteistamisen ja kaupallistamisen prosesseja. Samalla selvitettiin, minkälainen innovaation tulisi olla, jotta se menestyisi. Opinnäytetyö tehtiin kuopiolaiselle Management Results Consulting Oy:lle, jonka toimialana toimii koulutus, konsultointi ja innovaatiotoiminta. Opinnäytetyössä hyödynnetään saatuja tuloksia, sekä perehdytään niihin tutkimuksen tulokset osiossa.
Teoriaosuus koostuu innovaation tuotteistamisesta, kaupallistamisesta, ja urheilu- ja älyteknologian vaikutuksesta nykypäivän harjoittelussa. Opinnäytetyössä hyödynnetty kyselytutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena. Pääideana oli selvittää, mitä kaikkea vastaajat haluavat älyurheiluharjoitusjärjestelemältä, miten yritys voi parantaa kehitysvaiheessa olevaa innovaatiota ja mitä kaikkea toimeksiantajan kannattaa huomioida ennen tuotteen lanseeraamista markkinoille.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä toisen opiskelijan kanssa, joka teki opinnäytetyötä samalle toimeksiantajalle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa älyurheiluharjoitusjärjestelmän markkinoita palloilulajien keskuudessa. Kyselytutkimus jaettiin sosiaalisen median kanavissa, sekä sähköpostiviestillä Savonia Ammattikorkeakoulun opiskelijoille, sekä Welhot salibandyjoukkueelle. Aineiston keräämisen jälkeen päästiin perehtymään tuloksiin tarkemmin ja pystyttiin tuomaan tärkeitä tietoja Management Results Consulting Oy:lle.
Johtopäätöksistä selviää, että älyurheiluharjoitusjärjestelmällä on potentiaalia nuorten keskuudessa, sille löytyy asiakkaita ja millaisena tuote tulisi tuoda markkinoille. Tietty hinta, ominaisuudet ja koko vaikuttavat vastaajien ostopäätökseen ja haluun hankkia älyurheiluharjoitusjärjestelmä heidän käyttöönsä. Lisäksi sovelluksen kehittäminen älyurheiluharjoitusjärjestelmän rinnalle kannattaisi tehdä. Moni vastaaja koki datan saamisen tärkeäksi ja se antaisi mahdollisuuden hyödyntää saatua tietoa ja kehittää harjoitteita ja omaa harjoittelua.
Teoriaosuus koostuu innovaation tuotteistamisesta, kaupallistamisesta, ja urheilu- ja älyteknologian vaikutuksesta nykypäivän harjoittelussa. Opinnäytetyössä hyödynnetty kyselytutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena. Pääideana oli selvittää, mitä kaikkea vastaajat haluavat älyurheiluharjoitusjärjestelemältä, miten yritys voi parantaa kehitysvaiheessa olevaa innovaatiota ja mitä kaikkea toimeksiantajan kannattaa huomioida ennen tuotteen lanseeraamista markkinoille.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä toisen opiskelijan kanssa, joka teki opinnäytetyötä samalle toimeksiantajalle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa älyurheiluharjoitusjärjestelmän markkinoita palloilulajien keskuudessa. Kyselytutkimus jaettiin sosiaalisen median kanavissa, sekä sähköpostiviestillä Savonia Ammattikorkeakoulun opiskelijoille, sekä Welhot salibandyjoukkueelle. Aineiston keräämisen jälkeen päästiin perehtymään tuloksiin tarkemmin ja pystyttiin tuomaan tärkeitä tietoja Management Results Consulting Oy:lle.
Johtopäätöksistä selviää, että älyurheiluharjoitusjärjestelmällä on potentiaalia nuorten keskuudessa, sille löytyy asiakkaita ja millaisena tuote tulisi tuoda markkinoille. Tietty hinta, ominaisuudet ja koko vaikuttavat vastaajien ostopäätökseen ja haluun hankkia älyurheiluharjoitusjärjestelmä heidän käyttöönsä. Lisäksi sovelluksen kehittäminen älyurheiluharjoitusjärjestelmän rinnalle kannattaisi tehdä. Moni vastaaja koki datan saamisen tärkeäksi ja se antaisi mahdollisuuden hyödyntää saatua tietoa ja kehittää harjoitteita ja omaa harjoittelua.