Digikuluttaja tänä päivänä
Vartiainen, Hannu (2013)
Vartiainen, Hannu
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää minkälaisia digikuluttajat eli sähköisiä ostoksia tekevät asiakkaat ovat tänä päivänä. Opinnäytetyön tavoittena on selvittää mitä tuotteita digikuluttajat ostavat, minkä verran he käyttävät digiostoksiinsa rahaa, mitkä ovat tärkeimmät ostokriteerit ja miten he käyttäytyvät sähköisen kaupankäynnin maailmassa.
Työn teoriaosassa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä sekä sähköistä kaupankäyntiä, joiden keskeisiä asioita ovat ostopäätösprosessi, digikuluttajatyypit sekä tilastot sähköisestä kaupankäynnistä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kuluttajakysely, joka toteutettiin Webropolin sähköisellä kyselylomakkeella satunnaisille vastaajille satunnaisena ryväsotantana. Kyselypohjana oli selkeä, johdonmukainen ja helposti täytettävä lomake, jossa kysyttiin vastaajan taustatiedot sekä digiostoksia koskevat kysymykset. Kysymykset suoritettiin syksyllä 2012 ja kyselyyn vastanneita saatiin 491 kappaletta.
Saadut vastaukset digikuluttajan käyttäytymisestä olivat paljon riippuvaisia vastanneiden ikäluokista. Nuorten digikuluttajien suosituin tuoteryhmä oli vaatteet ja vanhemmilla henkilöillä matkat. Yleisin digiostoksiin käytettävä summa vuodessa oli 100-500 €. Tärkeimpinä kriteereinä digiostoksissa ovat tuotteen hinta ja laatu. Vastaajien ostamia tuotteita markkinoidaan heidän mielestään eniten internetissä ja mainoslehdillä.
Työn teoriaosassa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä sekä sähköistä kaupankäyntiä, joiden keskeisiä asioita ovat ostopäätösprosessi, digikuluttajatyypit sekä tilastot sähköisestä kaupankäynnistä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kuluttajakysely, joka toteutettiin Webropolin sähköisellä kyselylomakkeella satunnaisille vastaajille satunnaisena ryväsotantana. Kyselypohjana oli selkeä, johdonmukainen ja helposti täytettävä lomake, jossa kysyttiin vastaajan taustatiedot sekä digiostoksia koskevat kysymykset. Kysymykset suoritettiin syksyllä 2012 ja kyselyyn vastanneita saatiin 491 kappaletta.
Saadut vastaukset digikuluttajan käyttäytymisestä olivat paljon riippuvaisia vastanneiden ikäluokista. Nuorten digikuluttajien suosituin tuoteryhmä oli vaatteet ja vanhemmilla henkilöillä matkat. Yleisin digiostoksiin käytettävä summa vuodessa oli 100-500 €. Tärkeimpinä kriteereinä digiostoksissa ovat tuotteen hinta ja laatu. Vastaajien ostamia tuotteita markkinoidaan heidän mielestään eniten internetissä ja mainoslehdillä.