HoviMestari: Potentiaalisten yhteistyökumppaneiden kartoitus
Nikkilä, Sakari (2013)
Nikkilä, Sakari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084095
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pehr Brahe ICT -keskus sekä Ryhti-projekti, jossa tutkittiin hyvinvointirakentamista erityisesti palveluiden tuottamisen näkökulmasta. Projekti päättyi vuoden 2012 lopussa. Ryhti-hankkeen perimmäinen tarkoitus oli selvittää, millä keinoin vanhentuvan väestön asumisoloja voidaan parantaa. Ryhti-hankkeessa on syntynyt tähän tarkoitukseen palvelu nimeltään HoviMestari. HoviMestari on kosketusnäytöllisiin laitteisiin suunniteltu käyttöliittymä, joka on yhteydessä palvelimeen mobiiliverkkojen avulla. Palvelimelta voidaan tilata palveluita suoraan asiakkaan päätelaitteelta kotiin mukana toimivilta yrityksiltä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka kiinnostuneita kaupallisen alan yritykset ovat hankkeessa syntyneestä palvelusta. Samalla oli tarkoitus selvittää, mitä vaatisi, että he osallistuisivat hankkeeseen palveluntarjoajina.
Työssä on sovellettu ja hyödynnetty erityisesti palvelujen markkinointiin sekä business-to-business - markkinointiin liittyvää kirjallisuutta, joka muodostaa tarvittavan tietoperustan opinnäy-tetyössä tehtyyn markkinointitutkimukseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin teemahaastatteluna. Opinnäytetyö edistää RYHTI -hanketta selvittämällä Raahen alueen kaupallisen alan yrittäjien kiinnostusta osallistua uuteen hankkeeseen, sekä selvittää, mitä hankkeessa tulisi tapahtua, jotta he haluaisivat osallistua siihen. Opinnäytetyön lopussa on koottu ja analysoitu haastattelut, jotka luovat tietoperustan konseptista kiinnostuneista yrityksistä.Työ tarjoaa kattavasti erilaisia kehitysehdotuksia ja ominaisuuksia, joita yrittäjät kaipaisivat ja haluaisivat nähdä palvelussa.
Haastatteluja pidettiin yhteensä kuusi ja niiden perusteella nousi esille hankkeen kannalta var-masti tärkeää tietoa. Tulokset kertovat, että hankkeen kustannukset ovat suurimmassa roolissa, ja hintojen noustessa yrittäjien mielenkiinto konseptiin vähenee. Jokaisen toimialan edustaja piti HoviMestaria potentiaalisena laitteena ikääntyvän väestön elämän helpottamiseksi, kunhan laite saadaan hiottua toimivaksi kokonaisuudeksi. Tärkeimpänä kehitysehdotuksena laitteelle olisi hyvä lisätä paikallisuutta.
Työssä on sovellettu ja hyödynnetty erityisesti palvelujen markkinointiin sekä business-to-business - markkinointiin liittyvää kirjallisuutta, joka muodostaa tarvittavan tietoperustan opinnäy-tetyössä tehtyyn markkinointitutkimukseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin teemahaastatteluna. Opinnäytetyö edistää RYHTI -hanketta selvittämällä Raahen alueen kaupallisen alan yrittäjien kiinnostusta osallistua uuteen hankkeeseen, sekä selvittää, mitä hankkeessa tulisi tapahtua, jotta he haluaisivat osallistua siihen. Opinnäytetyön lopussa on koottu ja analysoitu haastattelut, jotka luovat tietoperustan konseptista kiinnostuneista yrityksistä.Työ tarjoaa kattavasti erilaisia kehitysehdotuksia ja ominaisuuksia, joita yrittäjät kaipaisivat ja haluaisivat nähdä palvelussa.
Haastatteluja pidettiin yhteensä kuusi ja niiden perusteella nousi esille hankkeen kannalta var-masti tärkeää tietoa. Tulokset kertovat, että hankkeen kustannukset ovat suurimmassa roolissa, ja hintojen noustessa yrittäjien mielenkiinto konseptiin vähenee. Jokaisen toimialan edustaja piti HoviMestaria potentiaalisena laitteena ikääntyvän väestön elämän helpottamiseksi, kunhan laite saadaan hiottua toimivaksi kokonaisuudeksi. Tärkeimpänä kehitysehdotuksena laitteelle olisi hyvä lisätä paikallisuutta.