Tanssiva ja laulava kehoni : Tanssimisesta tukea laulunopiskeluun
Perttunen, Päivi (2013)
Perttunen, Päivi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114304
Tiivistelmä
Keskivartalon käyttö on olennaisessa osassa sekä tanssimisen että laulamisen tekniikassa. Opinnäytetyössäni tutkin, mitä yhteistä on keskivartalon käytöllä näillä aloilla. Tätä kautta pohdin, miten tanssiminen voisi edistää laulunopiske-lua.
Motivaatio työn tekemiseen nousi omista kokemuksistani. Taustallani on opintoja molemmilta aloilta. Opiskelin kolme vuotta musiikkikasvatusta Oulun yliopistossa ennen kuin aloitin tanssinopettajan opinnot Oulun seudun ammattikorkeakoulussa. Tanssiopintojeni myötä laulamiseen tarvittava keskivartalon tuki parantui kohdallani huomattavasti, ja tanssimisen kautta opin hahmottamaan, miten käytän keskivartalon lihaksia tuen luomiseen. Näiden kokemusten pohjalta halusin lähteä tutkimaan tarkemmin, miten alat tukevat toisiaan. Näkökulma on kohdistettu siihen, miten tanssimista voidaan hyödyntää laulunopiskeluun.
Tutkimus on tyypiltään kvalitatiivinen. Aineistona olen käyttänyt tanssimista, laulamista, fysiologiaa ja ihmiskehon anatomiaa käsittelevää kirjallisuutta. Lisäksi olen tehnyt kyselytutkimuksen laulupedagogien parissa kartoittamaan käytännön kokemuksia tanssiharrastuksen eduista.
Tutkimuksentuloksena olen koonnut ehdotuksia tanssipuolen harjoitteista, joista voisi olla hyötyä laulajille. Osa näistä keskittyy keskivartalon lihasten harjoittamiseen ja osassa käytetään luovan tanssin keinoja. Lisäksi tutkimuksen aikana selvisi, että oppilaan oppimistyypillä on suuri merkitys siihen, millaisia opetusmetodeja kannattaa käyttää. Tämän tyyppinen kehon käyttöön perustuva opetus soveltuu erityisesti kinesteettiselle oppijalle.
Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä laulunopetuksessa. Esitän myös aja-tuksia siitä, mitä annettavaa laulamisella on tanssimiselle. Merkittävin tällainen tekijä on hengittäminen ja sitä kautta liikkeen hengittävyys.
Motivaatio työn tekemiseen nousi omista kokemuksistani. Taustallani on opintoja molemmilta aloilta. Opiskelin kolme vuotta musiikkikasvatusta Oulun yliopistossa ennen kuin aloitin tanssinopettajan opinnot Oulun seudun ammattikorkeakoulussa. Tanssiopintojeni myötä laulamiseen tarvittava keskivartalon tuki parantui kohdallani huomattavasti, ja tanssimisen kautta opin hahmottamaan, miten käytän keskivartalon lihaksia tuen luomiseen. Näiden kokemusten pohjalta halusin lähteä tutkimaan tarkemmin, miten alat tukevat toisiaan. Näkökulma on kohdistettu siihen, miten tanssimista voidaan hyödyntää laulunopiskeluun.
Tutkimus on tyypiltään kvalitatiivinen. Aineistona olen käyttänyt tanssimista, laulamista, fysiologiaa ja ihmiskehon anatomiaa käsittelevää kirjallisuutta. Lisäksi olen tehnyt kyselytutkimuksen laulupedagogien parissa kartoittamaan käytännön kokemuksia tanssiharrastuksen eduista.
Tutkimuksentuloksena olen koonnut ehdotuksia tanssipuolen harjoitteista, joista voisi olla hyötyä laulajille. Osa näistä keskittyy keskivartalon lihasten harjoittamiseen ja osassa käytetään luovan tanssin keinoja. Lisäksi tutkimuksen aikana selvisi, että oppilaan oppimistyypillä on suuri merkitys siihen, millaisia opetusmetodeja kannattaa käyttää. Tämän tyyppinen kehon käyttöön perustuva opetus soveltuu erityisesti kinesteettiselle oppijalle.
Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä laulunopetuksessa. Esitän myös aja-tuksia siitä, mitä annettavaa laulamisella on tanssimiselle. Merkittävin tällainen tekijä on hengittäminen ja sitä kautta liikkeen hengittävyys.