"Siks, koska kaikki lapset tykkää siitä" Viisivuotiaiden lasten kokemuksia päiväkodin ruokailu-, ulkoilu- ja lepotilanteista
Ojala, Päivi; Kipinä, Raija (2013)
Ojala, Päivi
Kipinä, Raija
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme tarkoitus on selvittää Päiväkoti Wilhelmiina Oy:n viisivuotiaiden hoitolasten kokemuksia ruokailuun, ulkoiluun ja lepoon liittyen. Millaisia kokemuksia viisivuotiaalla lapsella on ruokailusta, ulkoilusta ja levosta päiväkodissa? Työmme tarkoituksena on myös tarkastella sitä, mikä merkitys lapsen kokemuksen kuulemisella on sekä, miten kasvattajana voisi huomioida lapsilta saatuja tuloksia käytännön työssä suunniteltaessa ruokailu-, ulkoilu- ja lepotilanteita.
Teoreettinen viitekehys:
Määrittelemme päiväkodin varhaiskasvatuksen, koska siinä ohjeistetaan, mitä on onnistunut varhaiskasvatus ja miten edistää lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista.
Halusimme ottaa työssä tarkempaan teoreettiseen tarkasteluun lapsilähtöisyyden, sillä lapsilähtöisyyteen sisältyy lapsen kokemuksen ja mielipiteen kuuleminen. Käsittelemme myös leikki-ikäisen lapsen kehitystä, jotta osaisimme huomioida lasten iän haastattelun aikana. Työssämme huomioimme perushoidolliset tilanteet ja sen, mikä merkitys niillä on lapsen elämään. Mukana on myös teoriaa pienryhmätoiminnasta ja kasvattajan roolista.
Opinnäytetyön metodologinen esittely:
Työmme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka on toteutettu puolistrukturoidun teemahaastattelun ja erilaisten toiminnallisten menetelmien avulla. Analyysivaihe on toteutettu sisällönanalyysia käyttäen.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Haastatteluvastausten perusteella lapset ovat pääpiirteittäin tyytyväisiä perushoidollisiin tilanteisiin ja kokevat niiden sujuvan. Suurin osa lapsista kokee saavansa rauhassa syödä, pukea, nukkua ja levähtää päiväkodissa. Lasten vastaukset ilmentävät, että perushoitotilanteet ovat suunniteltuja ja mahdollisuuksien mukaan porrastettuja toimintoja. Haastatteluista selvisi, että viisivuotias lapsi kaipaa päiväkodissa turvaa ja hellyyttä, mutta toisaalta omatoimisuuden tukemista ja mahdollisuuksia oppimiseen perushoitotilanteissa. Lasten vastauksista ilmeni myös lapsen ja aikuisen vuorovaikutuksen tärkeys päiväkodissa.
Opinnäytetyömme tarkoitus on selvittää Päiväkoti Wilhelmiina Oy:n viisivuotiaiden hoitolasten kokemuksia ruokailuun, ulkoiluun ja lepoon liittyen. Millaisia kokemuksia viisivuotiaalla lapsella on ruokailusta, ulkoilusta ja levosta päiväkodissa? Työmme tarkoituksena on myös tarkastella sitä, mikä merkitys lapsen kokemuksen kuulemisella on sekä, miten kasvattajana voisi huomioida lapsilta saatuja tuloksia käytännön työssä suunniteltaessa ruokailu-, ulkoilu- ja lepotilanteita.
Teoreettinen viitekehys:
Määrittelemme päiväkodin varhaiskasvatuksen, koska siinä ohjeistetaan, mitä on onnistunut varhaiskasvatus ja miten edistää lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista.
Halusimme ottaa työssä tarkempaan teoreettiseen tarkasteluun lapsilähtöisyyden, sillä lapsilähtöisyyteen sisältyy lapsen kokemuksen ja mielipiteen kuuleminen. Käsittelemme myös leikki-ikäisen lapsen kehitystä, jotta osaisimme huomioida lasten iän haastattelun aikana. Työssämme huomioimme perushoidolliset tilanteet ja sen, mikä merkitys niillä on lapsen elämään. Mukana on myös teoriaa pienryhmätoiminnasta ja kasvattajan roolista.
Opinnäytetyön metodologinen esittely:
Työmme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka on toteutettu puolistrukturoidun teemahaastattelun ja erilaisten toiminnallisten menetelmien avulla. Analyysivaihe on toteutettu sisällönanalyysia käyttäen.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Haastatteluvastausten perusteella lapset ovat pääpiirteittäin tyytyväisiä perushoidollisiin tilanteisiin ja kokevat niiden sujuvan. Suurin osa lapsista kokee saavansa rauhassa syödä, pukea, nukkua ja levähtää päiväkodissa. Lasten vastaukset ilmentävät, että perushoitotilanteet ovat suunniteltuja ja mahdollisuuksien mukaan porrastettuja toimintoja. Haastatteluista selvisi, että viisivuotias lapsi kaipaa päiväkodissa turvaa ja hellyyttä, mutta toisaalta omatoimisuuden tukemista ja mahdollisuuksia oppimiseen perushoitotilanteissa. Lasten vastauksista ilmeni myös lapsen ja aikuisen vuorovaikutuksen tärkeys päiväkodissa.