Ikääntyneen potilaan suun terveydenhoitotyö : Koulutustilaisuus Kainuun ammattiopiston lähihoitajaopiskelijoille
Lammi, Janna-Mari; Mäkinen, Marika (2013)
Lammi, Janna-Mari
Mäkinen, Marika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164489
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Suun merkitys ikääntyvälle potilaalle on erittäin tärkeä. Ihminen tarvitsee suuta syömiseen, juomiseen, sosiaaliseen kanssakäymiseen sekä tunteiden ilmaisuun. Ikääntyessä ihmisen kehossa tapahtuu erilaisia muutoksia. Muutokset ikääntyneen potilaan yleisterveydentilassa sekä toimintakyvynlasku voivat vaikuttaa myös suun terveyteen.
Tutkimusten mukaan laitoshoidossa olevat ikääntyneet potilaat kokevat tarvitsevansa lisää tukea ja apua suun omahoidossa, kuten proteesien puhdistamisessa. Toisaalta ikääntyneiden parissa työskentelevät terveydenhoitoalan ammattilaiset kokevat toisen henkilön suun terveydenhoidon vaikeaksi, jos siihen ei ole saatu asianmukaista koulutusta. Tämän vuoksi lähihoitajille on tarvetta antaa lisäkoulutusta erityisesti potilaan suun omahoidon toteuttamisessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää koulutustilaisuus ikääntyneen potilaan suun terveydenhoitotyöstä Kainuun ammattiopiston, Kuusamon yksikön ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli koulutustilaisuuden avulla motivoida ja kannustaa lähihoitajaopiskelijoita toteuttamaan ikääntyneen potilaan hyvää suun terveydenhoitoa sekä kehittää opiskelijoiden valmiuksia avustaa ikääntynyttä potilasta suun omahoidossa. Lähihoitajaopiskelijoiden koulutustilaisuus toteutettiin kehittämistyönä, jossa käytettiin toiminnallista opetusmenetelmää. Koulutustilaisuus järjestettiin yhdistämällä aktivoiva luento sekä käytännön harjoittelu. Koulutustilaisuuteen tehty PowerPoint-diasarja jäi opetusmateriaaliksi lähihoitajaopiskelijoiden opettajien käyttöön.
Tällaisilla koulutustilaisuuksilla lisätään lähihoitajaopiskelijoiden tietoa suun terveydenhoitotyöstä. Palautteen perusteella koulutustilaisuus oli hyödyllinen, toi uutta tietoa lähihoitajaopiskelijoille ja motivoi heitä ikääntyneen potilaan suun terveyden hoitotyöhön. Lisäksi opiskelijat kokivat teoriatiedon tuovan varmuutta ja rohkeutta avustaa ikääntynyttä potilasta suun terveydenhoidossa. Kehittämisideana työssä voidaan ottaa mallia Lahdessa käytettävästä toimintamallista, johon kuuluu palvelutaloissa ja osastoilla ikääntyneiden potilaiden hoitohenkilökunnasta valitut ”hammasvastaavat”, joita tavataan ja koulutetaan kahdesti vuodessa.
Suun merkitys ikääntyvälle potilaalle on erittäin tärkeä. Ihminen tarvitsee suuta syömiseen, juomiseen, sosiaaliseen kanssakäymiseen sekä tunteiden ilmaisuun. Ikääntyessä ihmisen kehossa tapahtuu erilaisia muutoksia. Muutokset ikääntyneen potilaan yleisterveydentilassa sekä toimintakyvynlasku voivat vaikuttaa myös suun terveyteen.
Tutkimusten mukaan laitoshoidossa olevat ikääntyneet potilaat kokevat tarvitsevansa lisää tukea ja apua suun omahoidossa, kuten proteesien puhdistamisessa. Toisaalta ikääntyneiden parissa työskentelevät terveydenhoitoalan ammattilaiset kokevat toisen henkilön suun terveydenhoidon vaikeaksi, jos siihen ei ole saatu asianmukaista koulutusta. Tämän vuoksi lähihoitajille on tarvetta antaa lisäkoulutusta erityisesti potilaan suun omahoidon toteuttamisessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää koulutustilaisuus ikääntyneen potilaan suun terveydenhoitotyöstä Kainuun ammattiopiston, Kuusamon yksikön ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli koulutustilaisuuden avulla motivoida ja kannustaa lähihoitajaopiskelijoita toteuttamaan ikääntyneen potilaan hyvää suun terveydenhoitoa sekä kehittää opiskelijoiden valmiuksia avustaa ikääntynyttä potilasta suun omahoidossa. Lähihoitajaopiskelijoiden koulutustilaisuus toteutettiin kehittämistyönä, jossa käytettiin toiminnallista opetusmenetelmää. Koulutustilaisuus järjestettiin yhdistämällä aktivoiva luento sekä käytännön harjoittelu. Koulutustilaisuuteen tehty PowerPoint-diasarja jäi opetusmateriaaliksi lähihoitajaopiskelijoiden opettajien käyttöön.
Tällaisilla koulutustilaisuuksilla lisätään lähihoitajaopiskelijoiden tietoa suun terveydenhoitotyöstä. Palautteen perusteella koulutustilaisuus oli hyödyllinen, toi uutta tietoa lähihoitajaopiskelijoille ja motivoi heitä ikääntyneen potilaan suun terveyden hoitotyöhön. Lisäksi opiskelijat kokivat teoriatiedon tuovan varmuutta ja rohkeutta avustaa ikääntynyttä potilasta suun terveydenhoidossa. Kehittämisideana työssä voidaan ottaa mallia Lahdessa käytettävästä toimintamallista, johon kuuluu palvelutaloissa ja osastoilla ikääntyneiden potilaiden hoitohenkilökunnasta valitut ”hammasvastaavat”, joita tavataan ja koulutetaan kahdesti vuodessa.