Asiakastyytyväisyys verkkokaupassa : Case Kirjohelmi-nettikauppa
Filppula, Tytti (2013)
Filppula, Tytti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164499
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Kirjohelmi-nettikaupan asiakkaiden tyytyväisyyttä nettikauppaa kohtaan. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä nettikaupan ulkoasuun, toimivuuteen sekä tuotteisiin. Tavoitteena oli saada tietoa, jonka avulla Kirjohelmi-nettikauppaa voitaisiin kehittää entistä paremmaksi. Työn teoriaosa koostuu kolmesta luvusta, niissä on käsitelty markkinoinnin kilpailukeinoja, verkkokauppaa sekä asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön empiirinen osa sisältää teoriaa markkinointitutkimuksesta, esitellään Kirjohelmi sekä tutkimuksen tulokset. Tutkimus on toteutettu helmikuussa 2013 kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen e-lomaketta menetelmänä. Kyselylomake lähetettiin kaikille Kirjohelmen postituslistalla oleville asiakkaille, joita oli 382. Tutkimukseen vastasi 111 asiakasta. Tulokset on raportoitu graafisia kuvioita käyttäen. Tutkimusten tulosten perusteella asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Kirjohelmi-nettikaupan toimintaan, mutta parannettavaakin löytyi. Tuotekuvien laatua voitaisiin hieman parantaa, tuotteiden myyntieriä suurentaa sekä lisätä vaihtoehtoisia kokoja myyntierille. Lisäämällä uutuustuotteita, ilmoittamalla niistä sähköisellä uutiskirjeellä sekä toteuttamalla asiakkaiden toiveita, kuten koruohjeiden lisäämi-nen verkkosivuille, kasaan saadaan erittäin hyvä verkkokauppa.