INR-potilaiden sähköisen palvelun luominen
Tallqvist, Tuomas (2013)
Tallqvist, Tuomas
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184585
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli luoda uusi sähköinen palvelu INR-potilaille. Palvelu tulee osaksi Oulunkaarenomahoito.fi -sivustoa. Tilaajana toimi Mawell Oy. Työssä tutkittiin aluksi teoriatiedon avulla verenohennuspotilaan normaaliin hoitokäytäntöön kuuluvia toimintatapoja, jonka jälkeen tehtiin empiirinen osuus hoitokäytännön ongelmakohtien selvittämiseksi. Empiirisessä osassa haastateltiin terveydenhoitajia sekä heidän potilaitaan. Työn tuloksena luotiin ehdotus uudesta palvelusta.
Normaaliin hoitokäytäntöön pohjautuvaa teoriatietoa etsittiin internetin avulla sekä antikoagulaatiohoidon käsikirjasta. Tiedon pohjalta luotiin käsitys tämän hetkisestä tilanteesta terveysasemilla ja pyrittiin nostamaan hoidon ongelmakohtia esille. Kun oli saatu käsitys normaalista toimintatavasta, luotiin haastattelupohja. Haastattelun tavaksi valittiin teemahaastattelu, jossa haastateltavalta kysyttiin hoidon toimintaan, palvelun sisältöön ja muihin ongelmakohtiin liittyviä kysymyksiä. Haastateltavana oli kaksi potilasta sekä kaksi hoitajaa.
Sivustolle kehiteltävällä INR-potilaan hoitopalvelulla mahdollistetaan potilaan terveydentilan seuranta entistä tehokkaammin. Potilas saa myös varmuutta ottaa vastuuta omasta hoidostaan. Tutkimuksessa saatiin selville, että suurin osa verenohennuspotilaista on iäkkäitä henkilöitä, joilla on hyvin vähän kokemusta tietokoneista, mikä voi koitua ongelmaksi. Suurin hyöty olisi työssäkäyville INR-potilaille, jotka ovat tämän sukupolven henkilöitä ja niille joille internetin käyttö on tuttua. Palvelu mahdollistaisi myös paremman käytännön ajanvarauksiin.
Normaaliin hoitokäytäntöön pohjautuvaa teoriatietoa etsittiin internetin avulla sekä antikoagulaatiohoidon käsikirjasta. Tiedon pohjalta luotiin käsitys tämän hetkisestä tilanteesta terveysasemilla ja pyrittiin nostamaan hoidon ongelmakohtia esille. Kun oli saatu käsitys normaalista toimintatavasta, luotiin haastattelupohja. Haastattelun tavaksi valittiin teemahaastattelu, jossa haastateltavalta kysyttiin hoidon toimintaan, palvelun sisältöön ja muihin ongelmakohtiin liittyviä kysymyksiä. Haastateltavana oli kaksi potilasta sekä kaksi hoitajaa.
Sivustolle kehiteltävällä INR-potilaan hoitopalvelulla mahdollistetaan potilaan terveydentilan seuranta entistä tehokkaammin. Potilas saa myös varmuutta ottaa vastuuta omasta hoidostaan. Tutkimuksessa saatiin selville, että suurin osa verenohennuspotilaista on iäkkäitä henkilöitä, joilla on hyvin vähän kokemusta tietokoneista, mikä voi koitua ongelmaksi. Suurin hyöty olisi työssäkäyville INR-potilaille, jotka ovat tämän sukupolven henkilöitä ja niille joille internetin käyttö on tuttua. Palvelu mahdollistaisi myös paremman käytännön ajanvarauksiin.