Työhyvinvointi päiväkodissa : henkilökunnan keinoja omaan työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen
Kalenius, Taina (2013)
Kalenius, Taina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304214706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304214706
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää yhden Oulun kaupungin päiväkodin työntekijöiden työssä jaksamisen keinoja. Tarkoituksenani on selvittää sellaisia keinoja, joihin työntekijät itse voivat vaikuttaa. Lisäksi tarkoituksenani on selvittää päiväkodin työntekijöiden työstä palautumisen keinoja. Lähestyn aihetta positiivisesta näkökulmasta, keskittymällä voimavaraistaviin keinoihin. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä on työhyvinvoinnin viisi porrasta. Sovellan teoriaa siltä osin, joihin työntekijät itse voivat vaikuttaa. Opinnäytetyöni on laadullinen.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui eläytymismenetelmä.
Eläytymismenetelmässä käytän kahta kehyskertomusta, jotka eroavat ratkaisevalta osin toisistaan. Eläytymismenetelmässä tutkittavia pyydetään kirjoittamaan pieni tarina annetun
kehyskertomuksen jatkoksi. Työntekijöistä puolet vastaavat ensimmäiseen ja puolet toiseen kehyskertomukseen. Ensimmäisen kehyskertomuksen tarkoituksena on tutkia keinoja, joilla työntekijät itse voivat vaikuttaa omaan työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Toisen kehyskertomuksen tarkoituksena on selvittää, miten työntekijät ovat vaikuttaneet omaan työssä väsymiseensä sekä, mitkä ovat heidän työstä palautumisen keinot. Tutkimukseen osallistuivat kaikki kaksikymmentäkaksi päiväkodin työntekijää. Aineiston analysointi tapahtuu teemoittelun avulla.
Aineistosta selvisi, että työssä jaksamisen keinoina työntekijöillä on: oma asenne, uni, ulkoilu ja liikunta, työtovereiden tuki ja vuorovaikutus, ravinto, työn priorisointi ja organisointi, rentoutuminen, perheen, parisuhteen ja arjen tasapaino, oikealla alalla olo, työilma-piiri, oma joustaminen ja kiireen välttäminen. Aineistosta selvisi myös, että työntekijät palautuvat työpäivästä ulkoilun ja liikunnan avulla, rentoutuen, unen ja levon avulla, keskustellen ystävän tai perheen kanssa, saadun positiivisen palautteen ansiosta ja arvostuksen tunteen myötä sekä hyvän ruoan avulla.
Opinnäytetyöni tuloksia tullaan hyödyntämään ja soveltamaan päiväkodin työyhteisössä tiimeissä. Myös muiden alojen ammattilaiset sekä opiskelijat, jotka tulevat työskentelemään päiväkodeissa, hyötyvät tästä tutkimuksesta.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui eläytymismenetelmä.
Eläytymismenetelmässä käytän kahta kehyskertomusta, jotka eroavat ratkaisevalta osin toisistaan. Eläytymismenetelmässä tutkittavia pyydetään kirjoittamaan pieni tarina annetun
kehyskertomuksen jatkoksi. Työntekijöistä puolet vastaavat ensimmäiseen ja puolet toiseen kehyskertomukseen. Ensimmäisen kehyskertomuksen tarkoituksena on tutkia keinoja, joilla työntekijät itse voivat vaikuttaa omaan työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Toisen kehyskertomuksen tarkoituksena on selvittää, miten työntekijät ovat vaikuttaneet omaan työssä väsymiseensä sekä, mitkä ovat heidän työstä palautumisen keinot. Tutkimukseen osallistuivat kaikki kaksikymmentäkaksi päiväkodin työntekijää. Aineiston analysointi tapahtuu teemoittelun avulla.
Aineistosta selvisi, että työssä jaksamisen keinoina työntekijöillä on: oma asenne, uni, ulkoilu ja liikunta, työtovereiden tuki ja vuorovaikutus, ravinto, työn priorisointi ja organisointi, rentoutuminen, perheen, parisuhteen ja arjen tasapaino, oikealla alalla olo, työilma-piiri, oma joustaminen ja kiireen välttäminen. Aineistosta selvisi myös, että työntekijät palautuvat työpäivästä ulkoilun ja liikunnan avulla, rentoutuen, unen ja levon avulla, keskustellen ystävän tai perheen kanssa, saadun positiivisen palautteen ansiosta ja arvostuksen tunteen myötä sekä hyvän ruoan avulla.
Opinnäytetyöni tuloksia tullaan hyödyntämään ja soveltamaan päiväkodin työyhteisössä tiimeissä. Myös muiden alojen ammattilaiset sekä opiskelijat, jotka tulevat työskentelemään päiväkodeissa, hyötyvät tästä tutkimuksesta.