Tango, humppa ja cha cha vuonna 2012 : Kolmen tanssilajin asema Suomessa
Ahtiainen, Heini (2013)
Ahtiainen, Heini
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304204693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304204693
Tiivistelmä
Tango, humppa ja cha cha vuonna 2012, muotoutui opinnäytetyön tutkimusaiheeksi omasta kiinnostuksestani kyseisiä lajeja kohtaan. Ensin ajatuksena oli vertailla lajien nykytyylejä vuosikymmenten 1950 ja 1960 välillä, mutta tällöin opinnäytetyöstä olisi tullut liian laaja. Aiheen supistaminen nykyhetkeen oli näin jälkeenpäin ajateltuna tarpeeksi mielenkiintoinen ja antoisa.
Opinnäytetyössäni selvitin tangon, humpan ja cha chan suosiota Suomessa tanssijoiden ja muusikoiden keskuudessa. Halusin tutkia, millaisina lajit tällä hetkellä nähdään ja millaisilla tyyleillä lajeja tanssitaan. Lisäksi halusin selvittää tarkemmin tangon tanssitavan eroamista foksin tyylistä, humpan erilaisia tanssityylejä ja cha chan chassé-askeleen sijoittumista musiikin rytmitykseen.
Keräsin opinnäytetyöni aineiston kahdella eri kyselylomakkeella, joista toinen oli suunnattu muusikoille ja toinen tanssijoille. Kyselyyn vastanneiden perusteella tangon tanssiminen poikkesi foksin tanssimisesta tanssiasennon syventymisen ja askeldynamiikan vaihdon tuomien muutosten kautta. Muun muassa ohiaskeleita, askelrytmitysten vaihteluita ja taivutuksia käytettiin enemmän tangossa kuin foksissa. Humppaa pidettiin perinteisenä ja ainutlaatuisena lajina, vaikka sitä tanssitaan lavoilla monella eri tyyleillä: hyppyhumppana, kuvio- ja kävelyhumppana sekä buggina. Humpan tyylejä ei näe tanssittavan puhtaimmillaan kovinkaan helposti, sillä suurin osa vastaajista sekoitti montaa yllämainittua tyyliä humppamusiikin soidessa. Cha cha oli tanssilajeista vähiten suosittu, mahdollisesti lajin vierauden vuoksi. Tanssilajin sisällä hajontaa aiheutti chassé-askeleen sijoittuminen musiikkiin. Chassé-askeleen sijoittuminen musiikin iskuille 4 & 1 on suosituin, rytmitys 3 & 4 on vahvalla toisella sijalla.
Opinnäytetyössäni selvitin tangon, humpan ja cha chan suosiota Suomessa tanssijoiden ja muusikoiden keskuudessa. Halusin tutkia, millaisina lajit tällä hetkellä nähdään ja millaisilla tyyleillä lajeja tanssitaan. Lisäksi halusin selvittää tarkemmin tangon tanssitavan eroamista foksin tyylistä, humpan erilaisia tanssityylejä ja cha chan chassé-askeleen sijoittumista musiikin rytmitykseen.
Keräsin opinnäytetyöni aineiston kahdella eri kyselylomakkeella, joista toinen oli suunnattu muusikoille ja toinen tanssijoille. Kyselyyn vastanneiden perusteella tangon tanssiminen poikkesi foksin tanssimisesta tanssiasennon syventymisen ja askeldynamiikan vaihdon tuomien muutosten kautta. Muun muassa ohiaskeleita, askelrytmitysten vaihteluita ja taivutuksia käytettiin enemmän tangossa kuin foksissa. Humppaa pidettiin perinteisenä ja ainutlaatuisena lajina, vaikka sitä tanssitaan lavoilla monella eri tyyleillä: hyppyhumppana, kuvio- ja kävelyhumppana sekä buggina. Humpan tyylejä ei näe tanssittavan puhtaimmillaan kovinkaan helposti, sillä suurin osa vastaajista sekoitti montaa yllämainittua tyyliä humppamusiikin soidessa. Cha cha oli tanssilajeista vähiten suosittu, mahdollisesti lajin vierauden vuoksi. Tanssilajin sisällä hajontaa aiheutti chassé-askeleen sijoittuminen musiikkiin. Chassé-askeleen sijoittuminen musiikin iskuille 4 & 1 on suosituin, rytmitys 3 & 4 on vahvalla toisella sijalla.