Sähkömoottorin kiinnitys ja tuenta Hilux-sähköautoprojektissa
Turunen, Juuso (2013)
Turunen, Juuso
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224716
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osaprojektina Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksikön Hilux-sähköautoprojektiin. Työssä ideoitiin ja suunniteltiin kiinnitysjärjestelmä sähkömoottorille. Suunnittelutyön lähtökohtina olivat moottori ja ajoneuvo, johon moottori tuli kiinnittää riittävän tukevasti. Sähkömoottorin vääntömomentti tuli kannakkeen kautta siirtää ajoneuvon voimansiirtojärjestelmään.
Suunnittelutyössä edettiin johdonmukaisesti tehtävän määrittelystä lopulliseen ratkaisuun saakka. Suunnittelu aloitettiin muodostamalla kiinnityslaitteelta vaadituista ominaisuuksista vaatimuslista. Laitteelle listattiin esimerkiksi materiaali-, lujuus- ja keveysvaatimuksia, joiden perusteella rakenteesta laadittiin karkea luonnos. Rakenteen luonnoksen pohjalta edettiin materiaalivalintoihin ja toimivan kannakeratkaisun suunnitteluun ja suoritettiin kokonaisuudelle lujuusanalyysi elementtimenetelmää käyttäen. Kannakkeen mekaniikka suunniteltiin kokoonpano- ja osapiirustuksia myöten. Myös kokoonpanoon vaadittavat standardiosat valittiin.
Suunnittelutyössä käytettiin apuna Autodesk Inventor 2011 ja SolidWorks 2011 - 2012 -mallinnusohjelmia. Rakenteiden mitoitus tapahtui käyttäen SolidWorks-ohjelmiston elementtimenetelmäpohjaista lujuuslaskentatyökalua.
Työn tuloksena saatiin alumiini- ja teräsrakenteinen moottorikannake Hilux-sähköautoprojektiin. Tuloksena saatiin myös rakenteen kokoonpanopiirustus, osapiirustukset ja lujuusanalyysitulokset. Tulokset antavat hyvän pohjan kannakkeen jatkokehittämiselle. Kannaketta voidaan esimerkiksi keventää entisestään määrittelemällä kannakkeeseen kohdistuvat kuormitukset tarkemmin käytönaikaisen mittausdatan perusteella.
Suunnittelutyössä edettiin johdonmukaisesti tehtävän määrittelystä lopulliseen ratkaisuun saakka. Suunnittelu aloitettiin muodostamalla kiinnityslaitteelta vaadituista ominaisuuksista vaatimuslista. Laitteelle listattiin esimerkiksi materiaali-, lujuus- ja keveysvaatimuksia, joiden perusteella rakenteesta laadittiin karkea luonnos. Rakenteen luonnoksen pohjalta edettiin materiaalivalintoihin ja toimivan kannakeratkaisun suunnitteluun ja suoritettiin kokonaisuudelle lujuusanalyysi elementtimenetelmää käyttäen. Kannakkeen mekaniikka suunniteltiin kokoonpano- ja osapiirustuksia myöten. Myös kokoonpanoon vaadittavat standardiosat valittiin.
Suunnittelutyössä käytettiin apuna Autodesk Inventor 2011 ja SolidWorks 2011 - 2012 -mallinnusohjelmia. Rakenteiden mitoitus tapahtui käyttäen SolidWorks-ohjelmiston elementtimenetelmäpohjaista lujuuslaskentatyökalua.
Työn tuloksena saatiin alumiini- ja teräsrakenteinen moottorikannake Hilux-sähköautoprojektiin. Tuloksena saatiin myös rakenteen kokoonpanopiirustus, osapiirustukset ja lujuusanalyysitulokset. Tulokset antavat hyvän pohjan kannakkeen jatkokehittämiselle. Kannaketta voidaan esimerkiksi keventää entisestään määrittelemällä kannakkeeseen kohdistuvat kuormitukset tarkemmin käytönaikaisen mittausdatan perusteella.