Mielikuvitusmaailma osallisuuden tukena : viidennen dimension toimintamalli osallisuutta tukemassa
Nevander, Mari; Riekko, Kati; Walden, Taija (2013)
Nevander, Mari
Riekko, Kati
Walden, Taija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224751
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea lasten osallisuutta päiväkodin arjessa. Osallisuus merkitsee mahdollisuutta osallistua, saada tietoa ja vaikuttaa omaan elämäänsä. Omien ajatusten ja mielipiteiden ilmaiseminen ja mahdollisuus tehdä itsenäisiä päätöksiä ovat osallisuutta. Osallisuus näkyy vaikuttamisena toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Olennaista on yksilön oma kokemus kuulluksi tulemisesta ja omaan elämäänsä vaikuttamisesta, kokemus osallisuudesta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Työelämäyhteistyökumppanina toimi helsinkiläinen päiväkoti Lokki. Osallisuutta pyrittiin tukemaan Michael Colen Viidennen dimension toimintamalliin pohjautuvien toimintatuokioiden avulla ja toimintatuokiot ohjattiin yhdessä päiväkodin lapsiryhmistä. Opinnäytetyön taustateorioina käytettiin tietoa osallisuudesta ja Harry Shierin osallisuuden tasomallia. Lisäksi toiminnan suunnittelussa käytettiin tukena teoriatietoa viisivuotiaiden lasten kehityksestä, lähikehityksen vyöhykkeestä, pienryhmätoiminnasta ja leikistä.
Toiminnallinen osuus sisälsi kymmenen ohjattua tuokiota ja ne toteutettiin talvella 2013. Toimintatuokioihin osallistui seitsemän viisivuotiasta lasta. Tuokioiden suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin Viidennen dimension toimintamallia, jossa keskeistä on lasten ja aikuisten tasavertainen ja vuorovaikutuksellinen toiminta. Tuokioiden toiminta rakentui kehystarinan ympärille Viidennen dimension toimintamallin idean mukaisesti. Kuvitteellinen kehystarina mahdollisti lapsille mielikuvituksen käytön.
Lasten osallisuuden toteutumista toimintatuokioissa arvioitiin osallisuuden tasomallin avulla. Arviointi oli systemaattista ja jatkuvaa, koska lasten osallisuuden toteutumista arvioitiin jokaisen toimintatuokion aikana. Arviointi mahdollisti toiminnan jatkuvan kehittämisen lasten osallisuutta tukevammaksi. Lasten osallisuus toteutui toimintatuokioiden aikana lasten saadessa osallistua päätöksentekoon ja vaikuttaa toiminnan sisällön suunnitteluun yhdessä aikuisten kanssa. Viidennen dimension toimintamalli soveltui hyvin menetelmäksi lasten osallisuuden tukemiseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Työelämäyhteistyökumppanina toimi helsinkiläinen päiväkoti Lokki. Osallisuutta pyrittiin tukemaan Michael Colen Viidennen dimension toimintamalliin pohjautuvien toimintatuokioiden avulla ja toimintatuokiot ohjattiin yhdessä päiväkodin lapsiryhmistä. Opinnäytetyön taustateorioina käytettiin tietoa osallisuudesta ja Harry Shierin osallisuuden tasomallia. Lisäksi toiminnan suunnittelussa käytettiin tukena teoriatietoa viisivuotiaiden lasten kehityksestä, lähikehityksen vyöhykkeestä, pienryhmätoiminnasta ja leikistä.
Toiminnallinen osuus sisälsi kymmenen ohjattua tuokiota ja ne toteutettiin talvella 2013. Toimintatuokioihin osallistui seitsemän viisivuotiasta lasta. Tuokioiden suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin Viidennen dimension toimintamallia, jossa keskeistä on lasten ja aikuisten tasavertainen ja vuorovaikutuksellinen toiminta. Tuokioiden toiminta rakentui kehystarinan ympärille Viidennen dimension toimintamallin idean mukaisesti. Kuvitteellinen kehystarina mahdollisti lapsille mielikuvituksen käytön.
Lasten osallisuuden toteutumista toimintatuokioissa arvioitiin osallisuuden tasomallin avulla. Arviointi oli systemaattista ja jatkuvaa, koska lasten osallisuuden toteutumista arvioitiin jokaisen toimintatuokion aikana. Arviointi mahdollisti toiminnan jatkuvan kehittämisen lasten osallisuutta tukevammaksi. Lasten osallisuus toteutui toimintatuokioiden aikana lasten saadessa osallistua päätöksentekoon ja vaikuttaa toiminnan sisällön suunnitteluun yhdessä aikuisten kanssa. Viidennen dimension toimintamalli soveltui hyvin menetelmäksi lasten osallisuuden tukemiseen.