Aikuisen rooli päiväkodin ulkoleikkitoiminnassa
Pajunen, Marjukka (2013)
Pajunen, Marjukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234828
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää mikä on aikuisen rooli päiväkodin ulkoleikkitoiminnassa. Koin tärkeäksi saada lasten ajatukset esille ulkoleikistä ja aikuisen roolista ulkoleikkitoiminnassa. Lisäksi selvitin kuinka lastentarhanopettajat määrittelevät aikuisen roolin ulkoleikissä ja, kuinka aikuinen voi tukea lasten leikkiä parhaalla mahdollisella tavalla.
Käytin opinnäytetyössäni kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat teemahaastattelu ja sadatus-menetelmä. Suoritin haastattelut kolmelle lastentarhanopettajalle Vartiokylä-Myllypuro alueen päiväkodissa ja lasten ajatusten esille saamiseen käytin sadutus-menetelmää. Sadutukseen osallistui yhdeksän 5-6-vuotiasta lasta. Rajasin sadutuksen aiheen ulkoleikkiin, jotta sain tutkielman kannalta olennaista tietoa. Tulosten analyysimenetelmänä käytin teemoittelua.
Tuloksista ilmeni, että lastentarhanopettajat pitävät ulkoleikkiä erittäin tärkeänä. Aineistossa ulkoleikki näyttäytyi lapsilähtöisenä toimintana ja mahdollisti lapsille omaehtoisen leikin. Lapsilla oli vapaus valita leikin aiheet ja leikkikaverit ilman aikuisen vaikuttamista. Aikuisen tehtävä oli mahdollistaa lapsille turvallinen leikkiympäristö niin fyysisesti, kuin psyykkisesti. Aikuinen mahdollisti lasten leikin antamalla leikkiin leikkivälineitä, muokkaamalla leikkiympäristöä ja kannustamalla lapsia leikkiin. Aikuisen on huolehdittava, että kaikilla on mielekästä tekemistä ja leikkikavereita. On tärkeää, että aikuinen havainnoi, tukee ja ohjaa lasten leikkiä tarvittaessa. Lasten tarinoissa aikuinen näyttäytyi usein sivusta seuraajana, eikä aktiivisena toimijana. Tarinoissa aikuinen oli myös ristiriitojen ratkaisijan ja ohjeiden ja neuvojan antajan roolissa, mutta vain harvoin mukana leikissä tai ohjaamassa lasten leikkejä.
Johtopäätöksistä ilmeni, että ulkoleikkiin kaivataan selkeyttä yhteisiin toimintatapoihin ja aikuisen aktiivisempaa osallistumista. Aikuisten tulisi olla läsnä lasten leikeissä ulkoleikkitilanteessa, mahdollistamassa, tukemassa ja ohjaamassa leikkejä. Vaikka ulkoleikkitilanteessa arvostetaan lapsilähtöisyyttä, lastentarhanopettajat kaipaisivat aikuisen aktiivisempaa osallistumista lasten ulkoleikkeihin, esimerkkinä mainittiin perinteisten pihaleikkien ohjaaminen.
Käytin opinnäytetyössäni kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat teemahaastattelu ja sadatus-menetelmä. Suoritin haastattelut kolmelle lastentarhanopettajalle Vartiokylä-Myllypuro alueen päiväkodissa ja lasten ajatusten esille saamiseen käytin sadutus-menetelmää. Sadutukseen osallistui yhdeksän 5-6-vuotiasta lasta. Rajasin sadutuksen aiheen ulkoleikkiin, jotta sain tutkielman kannalta olennaista tietoa. Tulosten analyysimenetelmänä käytin teemoittelua.
Tuloksista ilmeni, että lastentarhanopettajat pitävät ulkoleikkiä erittäin tärkeänä. Aineistossa ulkoleikki näyttäytyi lapsilähtöisenä toimintana ja mahdollisti lapsille omaehtoisen leikin. Lapsilla oli vapaus valita leikin aiheet ja leikkikaverit ilman aikuisen vaikuttamista. Aikuisen tehtävä oli mahdollistaa lapsille turvallinen leikkiympäristö niin fyysisesti, kuin psyykkisesti. Aikuinen mahdollisti lasten leikin antamalla leikkiin leikkivälineitä, muokkaamalla leikkiympäristöä ja kannustamalla lapsia leikkiin. Aikuisen on huolehdittava, että kaikilla on mielekästä tekemistä ja leikkikavereita. On tärkeää, että aikuinen havainnoi, tukee ja ohjaa lasten leikkiä tarvittaessa. Lasten tarinoissa aikuinen näyttäytyi usein sivusta seuraajana, eikä aktiivisena toimijana. Tarinoissa aikuinen oli myös ristiriitojen ratkaisijan ja ohjeiden ja neuvojan antajan roolissa, mutta vain harvoin mukana leikissä tai ohjaamassa lasten leikkejä.
Johtopäätöksistä ilmeni, että ulkoleikkiin kaivataan selkeyttä yhteisiin toimintatapoihin ja aikuisen aktiivisempaa osallistumista. Aikuisten tulisi olla läsnä lasten leikeissä ulkoleikkitilanteessa, mahdollistamassa, tukemassa ja ohjaamassa leikkejä. Vaikka ulkoleikkitilanteessa arvostetaan lapsilähtöisyyttä, lastentarhanopettajat kaipaisivat aikuisen aktiivisempaa osallistumista lasten ulkoleikkeihin, esimerkkinä mainittiin perinteisten pihaleikkien ohjaaminen.