PC palveluna : konseptin kehittämishanke
Närhinsalo, Antti (2013)
Närhinsalo, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö käsittele uuden tuotteen kehittämistä. Se perustuu olemassa olevaan laitemyyntikonseptiin. Tarkoituksena oli luoda uusi palvelumalli, joka yhdistäisi uudella tavalla olemassa olevia tuotteita ja niihin liittyvän palvelukokonaisuuden, kuluttajia houkuttelevalla tavalla.
Aineistona työssä käytettiin tuotekehitykseen, innovaatiojohtamiseen, tuotehallintaan ja tuoteinnovointiin keskittyvää kirjallisuutta. Tuotteistusprojektia, sen perusteita sekä tavoitteita, kuvattiin hyödyntämällä tekijän omaa yli 12 vuoden kokemusta toimialalta sekä palvelut ja laitteet yhdistävästä liiketoiminnasta. Työssä hyödynnettiin myös palaverimuistioita, sekä tekijän omia muistiinpanoja kehityshankkeeseen liittyvistä keskusteluista ja tapaamisista.
Työn tuloksena syntyi valmis malli myytäväksi tuotteeksi, joka on suhteellisen pienin muutoksin mahdollista toteuttaa operaattorimaailman ulkopuolellakin.
Työn keskeinen johtopäätös oli, että kehityshankkeen lopputulokseen vaikuttaa johdon sitoutuminen ja organisaation eri tasojen päätöksentekomallien aikataulut. Mikäli johdon sitoutuminen ei ole riittävää tai mikäli organisaatio elää isoa murrosvaihetta, jossa toimintoja yhdistellään, ei tämän kaltaisella kehittämishankkeella ole onnistumisen edellytyksiä. Jos suorittavalla tasolla ei ole riittävän selkeitä suuntaviivoja tai ohjausta, johtaa sinänsä hyvä ja onnistuneesti toteutettu hanke ei toivottuun tulokseen. Tämä puolestaan johtaa resurssien tehottomaan käyttöön.
Aineistona työssä käytettiin tuotekehitykseen, innovaatiojohtamiseen, tuotehallintaan ja tuoteinnovointiin keskittyvää kirjallisuutta. Tuotteistusprojektia, sen perusteita sekä tavoitteita, kuvattiin hyödyntämällä tekijän omaa yli 12 vuoden kokemusta toimialalta sekä palvelut ja laitteet yhdistävästä liiketoiminnasta. Työssä hyödynnettiin myös palaverimuistioita, sekä tekijän omia muistiinpanoja kehityshankkeeseen liittyvistä keskusteluista ja tapaamisista.
Työn tuloksena syntyi valmis malli myytäväksi tuotteeksi, joka on suhteellisen pienin muutoksin mahdollista toteuttaa operaattorimaailman ulkopuolellakin.
Työn keskeinen johtopäätös oli, että kehityshankkeen lopputulokseen vaikuttaa johdon sitoutuminen ja organisaation eri tasojen päätöksentekomallien aikataulut. Mikäli johdon sitoutuminen ei ole riittävää tai mikäli organisaatio elää isoa murrosvaihetta, jossa toimintoja yhdistellään, ei tämän kaltaisella kehittämishankkeella ole onnistumisen edellytyksiä. Jos suorittavalla tasolla ei ole riittävän selkeitä suuntaviivoja tai ohjausta, johtaa sinänsä hyvä ja onnistuneesti toteutettu hanke ei toivottuun tulokseen. Tämä puolestaan johtaa resurssien tehottomaan käyttöön.