Liikkuva kuva ja ääni digitaalisessa sarjakuvassa : säilyttäen sarjakuvamainen pysähtynyt hetki
Veijalainen, Roni (2013)
Veijalainen, Roni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194642
Tiivistelmä
Tarkastelen digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia elävöittää sarjakuvaa, sekä käyn läpi sarjakuvan ominaispiirteitä. Keskityn nimenomaan pohtimaan vaihtoehtoehtoja elävöittää digitaalista sarjakuvaa liikkuvilla elementeillä ja äänellä. Haluan löytää vaihtoehtoja käyttää näitä tehosteita siten, että tunne pysähtyneestä hetkestä säilyisi.
Tarkastelen myös internetin avulla löytämiäni erilaisia digitaalisia sarjakuvia, joissa on käytetty digitaalisuuden mahdollistamia tehosteita. Tulen miettimään näiden toimivuutta ja pohtimaan, mitkä tehosteista voisivat palvella minun tavoitettani elävöittää sarjakuvaa siten, että tunne pysähtyneestä hetkestä säilyisi.
Tämän jälkeen pohdin tarkemmin, mitkä ratkaisut voisivat toimia parhaiten käyttää liikkuvia elementtejä ja ääntä sarjakuvassa? Käyn läpi äänen ja liikkeen käytön hankaluuksia, sekä miten ne toimisivat yhdessä. Liikkeen ja äänen käyttö onnistuneesti riippuu paljon myös sarjakuvan tekijän tavoitteista, joten ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa käyttää näitä tehosteita. Tarkoitukseni on myös tehdä oma lyhyt digitaalinen sarjakuva, jossa käytän hyväksi toteamiani vaihtoehtoja elävöittää sarjakuvaa liikkeellä ja äänellä. Kerron sarjakuvani luomisvaiheista ja tavoitteistani. Käyn läpi sarjakuvani sivut ja kerron mitä tekniikoita niissä olen käyttänyt.
Uskon käsittelemäni aiheen antavan ideoita uudenlaisten digitaalisten sarjakuvien rakentamiseen. Tämä työ antaa myös vinkkejä erilaisista mahdollisuuksista käyttää digitaalisia tehosteita sarjakuvassa. Käsittelemääni liikkeen ja äänen käyttöä pysähtyneessä kuvassa voi mielestäni lähteä soveltamaan moniin muihinkin asioihin, kuten esimerkiksi digitaalisiin mainostauluihin.
Tarkastelen myös internetin avulla löytämiäni erilaisia digitaalisia sarjakuvia, joissa on käytetty digitaalisuuden mahdollistamia tehosteita. Tulen miettimään näiden toimivuutta ja pohtimaan, mitkä tehosteista voisivat palvella minun tavoitettani elävöittää sarjakuvaa siten, että tunne pysähtyneestä hetkestä säilyisi.
Tämän jälkeen pohdin tarkemmin, mitkä ratkaisut voisivat toimia parhaiten käyttää liikkuvia elementtejä ja ääntä sarjakuvassa? Käyn läpi äänen ja liikkeen käytön hankaluuksia, sekä miten ne toimisivat yhdessä. Liikkeen ja äänen käyttö onnistuneesti riippuu paljon myös sarjakuvan tekijän tavoitteista, joten ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa käyttää näitä tehosteita. Tarkoitukseni on myös tehdä oma lyhyt digitaalinen sarjakuva, jossa käytän hyväksi toteamiani vaihtoehtoja elävöittää sarjakuvaa liikkeellä ja äänellä. Kerron sarjakuvani luomisvaiheista ja tavoitteistani. Käyn läpi sarjakuvani sivut ja kerron mitä tekniikoita niissä olen käyttänyt.
Uskon käsittelemäni aiheen antavan ideoita uudenlaisten digitaalisten sarjakuvien rakentamiseen. Tämä työ antaa myös vinkkejä erilaisista mahdollisuuksista käyttää digitaalisia tehosteita sarjakuvassa. Käsittelemääni liikkeen ja äänen käyttöä pysähtyneessä kuvassa voi mielestäni lähteä soveltamaan moniin muihinkin asioihin, kuten esimerkiksi digitaalisiin mainostauluihin.
