Asiakastyytyväisyyskysely Ida Valpuri Ky:n lasten vanhemmille
Siurua, Tiia (2013)
Siurua, Tiia
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255116
Tiivistelmä
Tekijä: Tiia Siurua
Opinnäytetyön nimi: Asiakastyytyväisyyskysely Ida Valpuri Ky:n lasten
vanhemmille
Sivuja (+liitteitä): 49 (+10)
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää lasten
vanhempien tyytyväisyyttä päivähoidon laatuun.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoriaosuudessa käsittelen
varhaiskasvatuksen laatua ja laadunhallintaa. Työn varsinainen teoreettinen
viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen laatutekijöistä, jotka ovat puitetekijät,
välillisesti ohjaavat tekijät, prosessitekijät ja vaikuttavuustekijät.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen eli määrällinen.
Opinnäytetyöni sisältää myös kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen piirteitä
kyselylomakkeen avovastausten vuoksi. Keräsin aineiston kohderyhmälle
tarkoitetulla kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalinta- että avokysymyksiä.
Keskeiset tutkimustulokset: Tutkimustulosten perusteella vanhemmat kokivat
olevansa pääosin tyytyväisiä päivähoidon laatuun. Avovastausten kautta vanhemmat
toivat esille runsaiden kiitosten lisäksi myös kehittämisideoita.
Johtopäätökset: Vanhemmat ovat tyytyväisiä päivähoitoon. Vanhempien antamiin
kehittämisideoihin tulee kuitenkin paneutua ja hyvin toteutuneita asioita on tärkeä
toteuttaa edelleen. Varhaiskasvatuksen laadun arviointia on hyvä mitata säännöllisin
väliajoin, perheiden vaihtuessa päiväkodeissa.
Opinnäytetyön nimi: Asiakastyytyväisyyskysely Ida Valpuri Ky:n lasten
vanhemmille
Sivuja (+liitteitä): 49 (+10)
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää lasten
vanhempien tyytyväisyyttä päivähoidon laatuun.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoriaosuudessa käsittelen
varhaiskasvatuksen laatua ja laadunhallintaa. Työn varsinainen teoreettinen
viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen laatutekijöistä, jotka ovat puitetekijät,
välillisesti ohjaavat tekijät, prosessitekijät ja vaikuttavuustekijät.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen eli määrällinen.
Opinnäytetyöni sisältää myös kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen piirteitä
kyselylomakkeen avovastausten vuoksi. Keräsin aineiston kohderyhmälle
tarkoitetulla kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalinta- että avokysymyksiä.
Keskeiset tutkimustulokset: Tutkimustulosten perusteella vanhemmat kokivat
olevansa pääosin tyytyväisiä päivähoidon laatuun. Avovastausten kautta vanhemmat
toivat esille runsaiden kiitosten lisäksi myös kehittämisideoita.
Johtopäätökset: Vanhemmat ovat tyytyväisiä päivähoitoon. Vanhempien antamiin
kehittämisideoihin tulee kuitenkin paneutua ja hyvin toteutuneita asioita on tärkeä
toteuttaa edelleen. Varhaiskasvatuksen laadun arviointia on hyvä mitata säännöllisin
väliajoin, perheiden vaihtuessa päiväkodeissa.