Työmaan kalustovuokrauksen kehittäminen
Puolakka, Arttu (2013)
Puolakka, Arttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265226
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin NCC Rakennus Oy:n pyynnöstä. NCC Rakennus Oy on osa NCC-konsernia, ja yksi Suomen suurimmista rakennusalan toimijoista. NCC Rakennus Oy:llä ei ole omaa kalustokeskusta, joten vuokrattu kalusto muodostaa suuren menoerän työmailla. Tämän takia NCC Rakennus Oy haluaa kehittää kalustovuokrauksen hallintaa.
Tutkimusmenetelmät olivat alaan liittyvän kirjallisuuden tutkimista, keskustelua kalustovuokraajan edustajien sekä NCC Rakennus Oy:n henkilöstön kanssa, sekä suurelta osin omaa pohdintaa.
Kehittämiskohteita työmaan kalustovuokraamisessa on ollut varsinkin työmaa-aikaisen kalustonhallinnan ja kaluston suunnittelun osalla. Suurimpina ongelmina voidaan pitää kaluston seurantaa työmaalla, sekä sen oikea-aikaista poistumista työmaalta. Nämä ongelmat johtuvat osaltaan siitä, että kalustoa vuokrataan usealta eri toimittajalta.
Insinöörityön tavoitteena oli luoda pohjaa kalustovuokrauksen suunnittelulle ja hallinnalle erityisesti työmaan aikana, sekä kehittää työmaan ja vuokrakaluston toimittajan välistä
yhteistyötä. Yhtenä tärkeänä tavoitteena oli saada kaluston vuokraaminen keskitettyä yhteen toimittajaan. Kalustovuokrauksen suunnittelu rajattiin koskemaan pääosin isompaavuokrakalustoa, sekä kalustokokonaisuuksia.
Insinöörityön tuloksena syntyneiden suunnittelu- ja hallintamallien varsinainen testaus tulee tapahtumaan aikataulusyistä vasta työn valmistumisen jälkeen. Kalustovuokrauksen tehtäväsuunnitelman pohjalta voidaan tehdä sopimus kaluston vuokraamisesta, ja tämän jälkeen testata sitä käytännössä.
Tutkimusmenetelmät olivat alaan liittyvän kirjallisuuden tutkimista, keskustelua kalustovuokraajan edustajien sekä NCC Rakennus Oy:n henkilöstön kanssa, sekä suurelta osin omaa pohdintaa.
Kehittämiskohteita työmaan kalustovuokraamisessa on ollut varsinkin työmaa-aikaisen kalustonhallinnan ja kaluston suunnittelun osalla. Suurimpina ongelmina voidaan pitää kaluston seurantaa työmaalla, sekä sen oikea-aikaista poistumista työmaalta. Nämä ongelmat johtuvat osaltaan siitä, että kalustoa vuokrataan usealta eri toimittajalta.
Insinöörityön tavoitteena oli luoda pohjaa kalustovuokrauksen suunnittelulle ja hallinnalle erityisesti työmaan aikana, sekä kehittää työmaan ja vuokrakaluston toimittajan välistä
yhteistyötä. Yhtenä tärkeänä tavoitteena oli saada kaluston vuokraaminen keskitettyä yhteen toimittajaan. Kalustovuokrauksen suunnittelu rajattiin koskemaan pääosin isompaavuokrakalustoa, sekä kalustokokonaisuuksia.
Insinöörityön tuloksena syntyneiden suunnittelu- ja hallintamallien varsinainen testaus tulee tapahtumaan aikataulusyistä vasta työn valmistumisen jälkeen. Kalustovuokrauksen tehtäväsuunnitelman pohjalta voidaan tehdä sopimus kaluston vuokraamisesta, ja tämän jälkeen testata sitä käytännössä.