Sosiaalisen hyvinvoinnin tukeminen kotihoidossa : tulevaisuusverstaan ja sosiokulttuurisen innostamisen keinoin
Lauronen, Katja; Pottonen, Markus (2013)
Lauronen, Katja
Pottonen, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295406
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää sosiokulttuurisen innostamisen keinoin ideoita ja työkaluja yhdessä kotihoidon henkilöstön kanssa siihen, kuinka he voisivat paremmin työssään ottaa huomioon kotihoidon asiakkaiden sosiaalisen hyvinvoinnin tukemisen. Keinona oli järjestää toimintapäivä. Toimintapäivän osallistujat olivat erään Helsinkiläisen kotihoitoyksikön työntekijöitä. Opinnäytetyö koostuu toimintapäivästä ja siitä kertovasta raportista. Kurssin tavoitteena oli sosiaalisen hyvinvoinnin ymmärtämisen ja yhdessä oppimisen lisäksi toimintasuunnitelman laatiminen, joka edistäisi sosiaalista hyvinvointia kotihoidon työssä. Raportoinnin tarkoituksena oli toimintapäivän teoreettisten lähtökohtien avaaminen ja päivän kuvaaminen siten, että se olisi mahdollista toistaa.
Työn teoreettisina viitekehyksinä toimivat sosiokulttuurisen innostamisen- sekä sosiaalisen hyvinvoinnin teoriat. Pedagogisiin tavoitteisiin käytettiin sosiokulttuurista innostamista ja tulevaisuusverstasmallia. Teorioiden valintaa ohjasivat kotihoidosta nousevat tarpeet. Toimintapäivän pedagogisia valintoja ohjasi sellaisten toimintatapojen ja teorian löytäminen, joilla osallistujat saataisiin innostumaan oman työnsä kehittämisestä.
Toimintapäivän tuloksena osallistujat laativat toimintasuunnitelman, joka edistää sosiaalisen hyvinvoinnin toteutumista kotihoidon työssä. Lisäksi kotihoidon työntekijät kokivat toimintapäivän työyhteisöä vahvistavana ja yhteenkuuluvuuden tunnetta lisäävänä. Yhdessä tekemisen ja luovien toimintojen avulla osallistujat kokivat voivansa vaikuttaa työhönsä luultua enemmän. Toimintapäivä toimi kotihoidolle osoituksena siitä, että he voivat yhdessä vaikuttaa sekä omaan että asiakkaiden sosiaaliseen hyvinvointiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiokulttuurista innostamista välineenä käyttäen voidaan toteuttaa vähillä resursseilla toimintapäivä, jonka hyöty osallistujilla on suuri. Tulevaisuusverstas mallin soveltaminen on erityisen toimivaa työskenneltäessä yksilöiden tai ryhmien kanssa, joiden tiedolliset ja kokemukselliset lähtökohdat ovat samankaltaisia. Molemmat teoriat sopivat monipuolisuutensa ja joustavuutensa vuoksi hyvin sovellettavaksi tämän kaltaiseen toimintapäivään. Raportissa kuvattua tulevaisuusverstasmallin mukaista toimintapäivää voidaan jatkossa hyödyntää kehikkona, jonka sisältöä voidaan muokata eri toimintatahojen tarpeiden mukaan.
Työn teoreettisina viitekehyksinä toimivat sosiokulttuurisen innostamisen- sekä sosiaalisen hyvinvoinnin teoriat. Pedagogisiin tavoitteisiin käytettiin sosiokulttuurista innostamista ja tulevaisuusverstasmallia. Teorioiden valintaa ohjasivat kotihoidosta nousevat tarpeet. Toimintapäivän pedagogisia valintoja ohjasi sellaisten toimintatapojen ja teorian löytäminen, joilla osallistujat saataisiin innostumaan oman työnsä kehittämisestä.
Toimintapäivän tuloksena osallistujat laativat toimintasuunnitelman, joka edistää sosiaalisen hyvinvoinnin toteutumista kotihoidon työssä. Lisäksi kotihoidon työntekijät kokivat toimintapäivän työyhteisöä vahvistavana ja yhteenkuuluvuuden tunnetta lisäävänä. Yhdessä tekemisen ja luovien toimintojen avulla osallistujat kokivat voivansa vaikuttaa työhönsä luultua enemmän. Toimintapäivä toimi kotihoidolle osoituksena siitä, että he voivat yhdessä vaikuttaa sekä omaan että asiakkaiden sosiaaliseen hyvinvointiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiokulttuurista innostamista välineenä käyttäen voidaan toteuttaa vähillä resursseilla toimintapäivä, jonka hyöty osallistujilla on suuri. Tulevaisuusverstas mallin soveltaminen on erityisen toimivaa työskenneltäessä yksilöiden tai ryhmien kanssa, joiden tiedolliset ja kokemukselliset lähtökohdat ovat samankaltaisia. Molemmat teoriat sopivat monipuolisuutensa ja joustavuutensa vuoksi hyvin sovellettavaksi tämän kaltaiseen toimintapäivään. Raportissa kuvattua tulevaisuusverstasmallin mukaista toimintapäivää voidaan jatkossa hyödyntää kehikkona, jonka sisältöä voidaan muokata eri toimintatahojen tarpeiden mukaan.