Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Valkokangasmainontakonseptin kehittäminen ja digitaalisen esityskopion tekoprosessi osana Osuuskunta Korpipajan liiketoimintaa
Mielonen, Harri (2013)
Mielonen, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295430
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää osuuskunta Korpipajan liiketoimintaa muotoilemalla uusi valkokangasmainontakonsepti yhteistyössä Savo Kinot Oy:n kanssa ja tavoitteena oli valikoida Digital Cinema Package – työvälineohjelma Korpipajan käyttöön digitaalisten esityskopioiden tekoa varten. Lisäksi kehittämistyön tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median mahdollisuuksiin valkokangasmainontakonseptin markkinoinnissa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja valkokangasmainontakonseptin muotoilemiseen tarvittu tutkimustiedon hankinta suoritettiin benchmarking-menetelmällä. Kehittämistyössä vertailtiin olemassa olevia valkokangasmainontapalveluja. Muotoiltavan palvelun keskiössä oleva työväline-ohjelma valikoitui vertailemalla tarjolla olevia työvälineohjelmia ja vertailun luotettavuutta lisättiin sovelletun käytettävyystestauksen avulla.
Kehittämistyön toimintaympäristön määrittelyssä keskityttiin elokuvateattereiden digitalisointiin ja digitaalisen esityskopion tekemistä ohjaaviin laatuvaatimuksiin. Mainostuotantoprosessin kokonaisuutta tarkasteltiin tutkimuksellisessa kehittämistyössä prosessin blueprinting-menetelmän avulla, jossa yhtenä tärkeänä huomion kohteena oli asiakkaan ja palveluntarjoajan vuorovaikutuksen rajapinnat. Mainostuotannon liiketoimintamallia hahmoteltiin Osterwalderin ja Pigneurin kehittämällä business model canvas -työkalulla, jonka avulla mainostuotannon liiketoimintamallin eri osa-alueet saatiin kehittämisen edellyttämään keskinäiseen dialogiin.
Benchmarking-menetelmä yhdistettynä monipuoliseen teoreettiseen viitekehykseen antoi tarvittavat tiedot ja taidot muotoilla Osuuskunta Korpipajan oma valkokangasmainontakonsepti. Digitaalisen esityskopion tekemiseksi valikoitui tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena Wraptor -niminen työvälineohjelma. Syntynyt valkokangasmainontakonsepti on toimiva ja merkittävä lisä osuuskunta Korpipajan liiketoiminnassa. Lisäksi kehitetty konsepti antaa oikeanlaiset suuntaviivat toimintamallin jatkokehittämiselle yhdessä Savon Kinot Oy:n kanssa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja valkokangasmainontakonseptin muotoilemiseen tarvittu tutkimustiedon hankinta suoritettiin benchmarking-menetelmällä. Kehittämistyössä vertailtiin olemassa olevia valkokangasmainontapalveluja. Muotoiltavan palvelun keskiössä oleva työväline-ohjelma valikoitui vertailemalla tarjolla olevia työvälineohjelmia ja vertailun luotettavuutta lisättiin sovelletun käytettävyystestauksen avulla.
Kehittämistyön toimintaympäristön määrittelyssä keskityttiin elokuvateattereiden digitalisointiin ja digitaalisen esityskopion tekemistä ohjaaviin laatuvaatimuksiin. Mainostuotantoprosessin kokonaisuutta tarkasteltiin tutkimuksellisessa kehittämistyössä prosessin blueprinting-menetelmän avulla, jossa yhtenä tärkeänä huomion kohteena oli asiakkaan ja palveluntarjoajan vuorovaikutuksen rajapinnat. Mainostuotannon liiketoimintamallia hahmoteltiin Osterwalderin ja Pigneurin kehittämällä business model canvas -työkalulla, jonka avulla mainostuotannon liiketoimintamallin eri osa-alueet saatiin kehittämisen edellyttämään keskinäiseen dialogiin.
Benchmarking-menetelmä yhdistettynä monipuoliseen teoreettiseen viitekehykseen antoi tarvittavat tiedot ja taidot muotoilla Osuuskunta Korpipajan oma valkokangasmainontakonsepti. Digitaalisen esityskopion tekemiseksi valikoitui tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena Wraptor -niminen työvälineohjelma. Syntynyt valkokangasmainontakonsepti on toimiva ja merkittävä lisä osuuskunta Korpipajan liiketoiminnassa. Lisäksi kehitetty konsepti antaa oikeanlaiset suuntaviivat toimintamallin jatkokehittämiselle yhdessä Savon Kinot Oy:n kanssa.