Näytä suppeat kuvailutiedot

Valkokangasmainontakonseptin kehittäminen ja digitaalisen esityskopion tekoprosessi osana Osuuskunta Korpipajan liiketoimintaa

Mielonen, Harri (2013)

dc.contributor.authorMielonen, Harri
dc.date.accessioned2013-04-29T09:38:40Z
dc.date.available2013-04-29T09:38:40Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201304295430
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/56445
dc.description.abstractTutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää osuuskunta Korpipajan liiketoimintaa muotoilemalla uusi valkokangasmainontakonsepti yhteistyössä Savo Kinot Oy:n kanssa ja tavoitteena oli valikoida Digital Cinema Package – työvälineohjelma Korpipajan käyttöön digitaalisten esityskopioiden tekoa varten. Lisäksi kehittämistyön tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median mahdollisuuksiin valkokangasmainontakonseptin markkinoinnissa. Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja valkokangasmainontakonseptin muotoilemiseen tarvittu tutkimustiedon hankinta suoritettiin benchmarking-menetelmällä. Kehittämistyössä vertailtiin olemassa olevia valkokangasmainontapalveluja. Muotoiltavan palvelun keskiössä oleva työväline-ohjelma valikoitui vertailemalla tarjolla olevia työvälineohjelmia ja vertailun luotettavuutta lisättiin sovelletun käytettävyystestauksen avulla. Kehittämistyön toimintaympäristön määrittelyssä keskityttiin elokuvateattereiden digitalisointiin ja digitaalisen esityskopion tekemistä ohjaaviin laatuvaatimuksiin. Mainostuotantoprosessin kokonaisuutta tarkasteltiin tutkimuksellisessa kehittämistyössä prosessin blueprinting-menetelmän avulla, jossa yhtenä tärkeänä huomion kohteena oli asiakkaan ja palveluntarjoajan vuorovaikutuksen rajapinnat. Mainostuotannon liiketoimintamallia hahmoteltiin Osterwalderin ja Pigneurin kehittämällä business model canvas -työkalulla, jonka avulla mainostuotannon liiketoimintamallin eri osa-alueet saatiin kehittämisen edellyttämään keskinäiseen dialogiin. Benchmarking-menetelmä yhdistettynä monipuoliseen teoreettiseen viitekehykseen antoi tarvittavat tiedot ja taidot muotoilla Osuuskunta Korpipajan oma valkokangasmainontakonsepti. Digitaalisen esityskopion tekemiseksi valikoitui tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena Wraptor -niminen työvälineohjelma. Syntynyt valkokangasmainontakonsepti on toimiva ja merkittävä lisä osuuskunta Korpipajan liiketoiminnassa. Lisäksi kehitetty konsepti antaa oikeanlaiset suuntaviivat toimintamallin jatkokehittämiselle yhdessä Savon Kinot Oy:n kanssa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to develop cooperative society Korpipaja’s business by designing a new silverscreen advertising concept. This concept design was made in co-operation with Savon Kinot Ltd. The main objectives of this study were to select Digital Cinema Package software for making digital screening copies and to find out opportunities for marketing the silverscreen advertising in social media. The approach of this study was constructive research and the data was collected by using benchmarking method. The comparision included the existing silverscreen advertising services. The software used for making the digital screening copy was selected by comparing available softwares and by applied usability test. In this study the definition of operational enviroment was focused on the digitalization of movie theaters and standards which are controlling the making process of a digital screening copy. In this study the entirety of advertising production process was considered by using process blueprinting and the main focus of this this blueprinting was the interaction between a customer and a service provider. The business model of advertising production was sketched using business model canvas tool by Osterwalder and Pigneur. With help of that canvas different parts of business model were connected together. The benchmarking method and versatile theoretical context gave the essential knowledge and skills to design Korpipaja’s own silverscreen advertising concept. As a result, software named Wraptor was selected for making digital screening copies. The basic lines of marketing the silverscreen advertising took shape during the design process and developing still continues. The actual result of this study was a silverscreen advertising concept and which proved to be functional and added significant value to Korpipaja’s business. The new concept gives clear directions for further development together with Savon Kinot Ltd.en
dc.language.isofin
dc.publisherTampereen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.subjectvalkokangasmainonta
dc.subjectdigitaalinen esityskopio
dc.titleValkokangasmainontakonseptin kehittäminen ja digitaalisen esityskopion tekoprosessi osana Osuuskunta Korpipajan liiketoimintaafi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/7111
dc.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysamainonta
dc.subject.ysapalvelumuotoilu
dc.subject.ysaelokuvateatterit
dc.subject.ysadigitalisoituminen
dc.contributor.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media|
dc.subject.disciplineMediatuottamisen koulutusohjelma, ylempi AMK


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot