Dieselmoottorin korvaaminen täyssähköisellä voimansiirtojärjestelmällä Hilux-sähkötyökoneprojektissa
Varis, Lassi (2013)
Varis, Lassi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025759
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuuluu osana Oamkin Tekniikan yksikön autolaboratoriossa toteutettuun Hilux-sähkötyökoneprojektiin. Hilux-sähkötyökoneprojektissa on ollut tavoitteena muuttaa työkoneen alkuperäinen diesel-käyttöinen voimansiirtojärjestelmä täyssähkökäyttöiseksi. Projektin visiointi alkoi vuonna 2007 Oamkin moottorilaboratorion ja oululaisen sähkömoottorivalmistaja Randax Oy:n testausyhteistyöstä.
Hilux-sähkötyökoneprojekti on ollut 2,5-vuotinen tuotekehitysprojekti, joka alkoi 2010 vuoden syksyllä. Tuolloin opiskelijaryhmä suunnitteli ja toteutti mittauslaitteiston, joka asennettiin Oulun kaupungin teknisen liikelaitoksen työkoneeseen. Tässä opinnäytetyössä on esitetty projektin alkuvaiheen diesel-käytön mittausjärjestely ja siitä saadut tulokset laskelmineen. Tähän opinnäytetyöhön liittyy myös Hilux-työkoneeseen kehitetyn nestejäähdytteisen Randax-sähkömoottorin hyötysuhdemittaukset sekä koko täyssähköisen voimansiirtojärjestelmän energiankulutusmittaukset.
Projektin tavoitteena oli kehittää työkone todelliseen käyttöön. Tavoite onnistui, kun Hilux-sähkötyökoneella ajettiin maaliskuussa 2013 viisi päivää testiajoa teknisen liikelaitoksen toimesta todellisessa toimintaympäristössä. Testiajoon liittyi olennaisesti kattava tiedonkeruu, jonka perusteella projektissa kehitetyn täyssähköisen voimansiirron voitiin todeta toimivan katujen kunnossapitokäy-tössä määritellyllä ja halutulla tavalla. Myös ammattikuljettajilta saatu palaute täyssähköisestä voimansiirrosta osoitti järjestelmän toimivuuden ja siitä saatavat edut.
Hilux-sähkötyökoneprojekti on ollut 2,5-vuotinen tuotekehitysprojekti, joka alkoi 2010 vuoden syksyllä. Tuolloin opiskelijaryhmä suunnitteli ja toteutti mittauslaitteiston, joka asennettiin Oulun kaupungin teknisen liikelaitoksen työkoneeseen. Tässä opinnäytetyössä on esitetty projektin alkuvaiheen diesel-käytön mittausjärjestely ja siitä saadut tulokset laskelmineen. Tähän opinnäytetyöhön liittyy myös Hilux-työkoneeseen kehitetyn nestejäähdytteisen Randax-sähkömoottorin hyötysuhdemittaukset sekä koko täyssähköisen voimansiirtojärjestelmän energiankulutusmittaukset.
Projektin tavoitteena oli kehittää työkone todelliseen käyttöön. Tavoite onnistui, kun Hilux-sähkötyökoneella ajettiin maaliskuussa 2013 viisi päivää testiajoa teknisen liikelaitoksen toimesta todellisessa toimintaympäristössä. Testiajoon liittyi olennaisesti kattava tiedonkeruu, jonka perusteella projektissa kehitetyn täyssähköisen voimansiirron voitiin todeta toimivan katujen kunnossapitokäy-tössä määritellyllä ja halutulla tavalla. Myös ammattikuljettajilta saatu palaute täyssähköisestä voimansiirrosta osoitti järjestelmän toimivuuden ja siitä saatavat edut.