Asiakkaiden ja työntekijöiden ajatuksia kotipalvelun perhetyön kehittämisestä : Bikva-arviointi Helsingin kaupungin lapsiperheiden kotipalvelussa
Reijonen, Päivi (2013)
Reijonen, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015723
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Helsingin kaupungin lapsiperheiden kotipalvelun kehittämistä asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta. Kotipalvelun kehittäminen on yksi Sosiaaliviraston kärkihankkeista, joissa yhtenä tavoitteena on osallistaa asiakkaita palvelun kehittämiseen. Opinnäytetyössä osallistetaan asiakkaita ja työntekijöitä kehittämään kotipalvelun perhetyötä.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty teemallisilla ryhmäkeskusteluilla ja analysoitu sisällönanalyysillä. Työ on toteutettu bikva-mallin mukaisesti, jossa asiakkaiden näkemykset palvelusta muodostavat arvioinnin lähtökohdan ja asiakkaiden ajatuksia on viety eteenpäin työstettäväksi kotipalvelun perhetyöntekijöille, esimiehille ja päällikölle. Keskusteluihin on osallistunut 13 asiakasta, 10 työntekijää, 12 esimiestä ja kotipalvelun päällikkö.
Kotipalvelun perhetyö on tulosten mukaan joustava, luotettava ja nopeasti saatava palvelu perheiden erilaisiin tarpeisiin. Työntekijät ovat asiakkaiden mielestä luotettavia, eivätkä tuomitse perheitä. Palvelun sisältö sen sijaan kaipaa täsmennystä ja perheet kaipaavat joustavia palveluratkaisuja ja ilta-aikoja. Palvelun vastaanottamisen kynnyksiä löytyi useita ja ne muodostuivat yleisesti ennen palvelua olevista asioista kuten tiedonpuutteesta, erilaisista henkisistä esteistä kuten pelosta tai asenteista avun vastaanottamiseen. Kynnyksiä voidaan madaltaa tiedottamalla palvelusta riittävästi eri tahoille ja antamalla tietoa työn sisällöistä.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty teemallisilla ryhmäkeskusteluilla ja analysoitu sisällönanalyysillä. Työ on toteutettu bikva-mallin mukaisesti, jossa asiakkaiden näkemykset palvelusta muodostavat arvioinnin lähtökohdan ja asiakkaiden ajatuksia on viety eteenpäin työstettäväksi kotipalvelun perhetyöntekijöille, esimiehille ja päällikölle. Keskusteluihin on osallistunut 13 asiakasta, 10 työntekijää, 12 esimiestä ja kotipalvelun päällikkö.
Kotipalvelun perhetyö on tulosten mukaan joustava, luotettava ja nopeasti saatava palvelu perheiden erilaisiin tarpeisiin. Työntekijät ovat asiakkaiden mielestä luotettavia, eivätkä tuomitse perheitä. Palvelun sisältö sen sijaan kaipaa täsmennystä ja perheet kaipaavat joustavia palveluratkaisuja ja ilta-aikoja. Palvelun vastaanottamisen kynnyksiä löytyi useita ja ne muodostuivat yleisesti ennen palvelua olevista asioista kuten tiedonpuutteesta, erilaisista henkisistä esteistä kuten pelosta tai asenteista avun vastaanottamiseen. Kynnyksiä voidaan madaltaa tiedottamalla palvelusta riittävästi eri tahoille ja antamalla tietoa työn sisällöistä.