Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Semex Finlandin asiakastyytyväisyyskysely

Junnila, Vappu; Harju, Paula (2013)

Avaa tiedosto
Harju_Junnila.pdf (1006.Kt)
Lataukset: 


Junnila, Vappu
Harju, Paula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015709
Tiivistelmä
Semex Finland toimii Semex Alliancen toimittaman naudansiemenen jälleenmyyjänä Suomessa. Semex Finland on kasvava yritys, joka haluaa parantaa palvelujaan sekä asiakastyytyväisyyttä. Tällä opinnäytetyöllä selvitettiin, miten hyvin Semex Finland on onnistunut tavoitteissaan ensimmäisen kahden vuoden aikana, ja miten palveluja pitäisi vielä kehittää.

Asiakastyytyväisyyttä selvitettiin kyselytutkimuksella, jossa oli vaihtoehto- ja monivalintakysymyksiä. Lisäksi mukana oli muutamia avoimia kysymyksiä, jotka antoivat arvokasta lisätietoa. Kysely tehtiin Webropol-ohjelmalla, ja se lähetettiin sähköpostitse 200 asiakkaalle, joiden tiedot poimittiin Semex Finlandin asiakastietojärjestelmästä. Kyselyyn vastasi 69 asiakasta vastausprosentin ollessa 34,5 %. Työn toimeksiantaja on Semex Finland ja tilaajan edustajana työtä ohjaamassa yrityksen perustaja Sari Alhainen. Asiakastyytyväisyyskysely Semex Finlandin asiakkaille oli samalla jatkotutkimus vuonna 2010 Eevastiina Heikkisen Semex Swedenille tekemälle asiakastyytyväisyystutkimukselle, joka toimi osaltaan pohjana Semex Finlandin toimintojen suunnittelussa sen perustamisvaiheessa.

Tutkimustulokset osoittivat, että Semex Finlandin asiakkaat ovat nuoria karjanomistajia, joiden karjakoko ja keskituotos ovat maan keskiarvoa korkeampia. Semex Finland on onnistunut tavoitteissaan ja asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa tuotteeseen ja palveluun. ProMatepalvelu, alkio- ja siemenjakelupalvelu, jalostuspäivien anti, tilausjärjestelmän toimivuus ja kotisivujen sonniesittelyt saivat kaikki hyvät arvosanat. Hinta-laatusuhde koettiin sopivaksi, ja Semexin sonnien käytön myötä asiakkaat kokivat karjansa jalostustason nousseen. Erityisesti rakenneominaisuuksiin oltiin tyytyväisiä. Myös uusimmista palveluista, genomitestauksista ja AF-rakenneluokituksesta, oltiin kiinnostuneita.

Semex Finland voi jatkossa kehittää tuotteitaan ja toimintatapojaan saatujen vastausten perusteella. Yrityksen jatkaessa laajentumistaan ja uusien palvelujen myötä asiakastyytyväisyystutki-mukselle on varmasti tarvetta tulevaisuudessakin. Myös alalla oleva kova kilpailu pakottaa yrityksen erottautumaan kilpailijoistaan ja pitämään asiakkaansa tyytyväisinä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste