Pienen vaatetusalanyrityksen markkinointikeinot
Kannisto, Anna (2013)
Kannisto, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025911
Tiivistelmä
Pienten mikroyritysten menestyksen esteenä on usein markkinoinnin heikko laatu tai sen vähäisyys. Tämän kaltaisessa yrityksessä yhden tai kahden ihmisen vastuulla ovat niin tuotteiden suunnittelu, tuotanto sekä markkinointi. Yrittäjän aika kuluu yrityksen organisointiin eikä aikaa tai resursseja riitä markkinointiin. Yrityksestä löytyy usein tarvittava osaaminen suunnitteluun, mutta bisnesosaaminen ja markkinointitaidot puuttuvat.
Opinnäytetyö toteutettiin barcelonalaiselle American Perez-tuotemerkille. Työn tarkoituksena oli löytää edullisia ja tehokkaita markkinointikeinoja sekä tutkia brändäyksen merkitystä pienelle vaatetusalan yritykselle. Lähempään tarkasteluun valikoitui internetmarkkinointi sosiaalisine medioineen, koska se soveltui hyvin American Perezille juuri edullisuuden ja tavoitettavuuden vuoksi.
Työn lähestymistapa oli laadullinen tutkimus. Työssä yhdistettiin sekä teoreettisen että empiirisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksessa tehtiin laadullista sisällönanalyysiä sekä analysoitiin valmiita aineistoja. Opinnäytetyötä varten haastateltiin myös toista hieman isompaa vaatetusalan yritystä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada yrityksen näkökulmasta ajankohtaista tietoa siitä, mitkä ovat parhaita markkinointikeinoja pienelle vaatetusalan yritykselle. Tutkimuksen aiheelle ja sisällölle asetetut tavoitteet toteutettiin hyvin. Tavoitteet saavutettiin hyvällä teoreettisella pohjatyöllä sekä omalla kokemuksella yrityksestä. Työstä oli hyötyä toimeksiantajalle tulevaisuuden kannalta. Työ antoi American Perezille uusia markkinointikeinoja sekä konkreettisia kehitysehdotuksia. Työtä on myös mahdollista soveltaa muihin pieniin vaatetusalan yrityksiin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin barcelonalaiselle American Perez-tuotemerkille. Työn tarkoituksena oli löytää edullisia ja tehokkaita markkinointikeinoja sekä tutkia brändäyksen merkitystä pienelle vaatetusalan yritykselle. Lähempään tarkasteluun valikoitui internetmarkkinointi sosiaalisine medioineen, koska se soveltui hyvin American Perezille juuri edullisuuden ja tavoitettavuuden vuoksi.
Työn lähestymistapa oli laadullinen tutkimus. Työssä yhdistettiin sekä teoreettisen että empiirisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksessa tehtiin laadullista sisällönanalyysiä sekä analysoitiin valmiita aineistoja. Opinnäytetyötä varten haastateltiin myös toista hieman isompaa vaatetusalan yritystä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada yrityksen näkökulmasta ajankohtaista tietoa siitä, mitkä ovat parhaita markkinointikeinoja pienelle vaatetusalan yritykselle. Tutkimuksen aiheelle ja sisällölle asetetut tavoitteet toteutettiin hyvin. Tavoitteet saavutettiin hyvällä teoreettisella pohjatyöllä sekä omalla kokemuksella yrityksestä. Työstä oli hyötyä toimeksiantajalle tulevaisuuden kannalta. Työ antoi American Perezille uusia markkinointikeinoja sekä konkreettisia kehitysehdotuksia. Työtä on myös mahdollista soveltaa muihin pieniin vaatetusalan yrityksiin tulevaisuudessa.